Volk verzet zich: Zwitsers dwingen referendum over de coronaregels af

• donderdag 14 januari 2021
  • Categorie: , ,
  •  90.000 critici van de maatregelen dwingen referendum af

Volk verzet zich: Zwitsers dwingen referendum over de coronaregels af

(Vertaling: E.J. Bron)

90.000 critici van de maatregelen dwingen referendum af

De Zwitsers doen hun naam als laatste echte, directe democratie in Europa opnieuw alle eer aan. Nadat er 90.000 handtekeningen zijn verzameld, zal daar een referendum over de omstreden coronamaatregelen plaatsvinden. Weliswaar kan dit waarschijnlijk pas in juni plaatsvinden – desondanks is het een krachtig signaal van verzet tegen de in hogere sferen verkerende politieke klasse.

Volgens de “Kurier” is de vereniging “Vrienden van de grondwet” verantwoordelijk voor dit initiatief. Deze diende afgelopen dinsdag ongeveer 90.000 handtekeningen bij de verantwoordelijke autoriteiten in. Dit aantal is volgens haar woordvoerder Christoph Pfluger genoeg om een referendum af te dwingen. Hij, net als veel andere Zwitserse burgers, van mening dat het volk als soeverein het laatste woord moet hebben bij zulke ingrijpende maatregelen.

Zwitsers dienen over coronamaatregelen te stemmen

De publicist Pfluger geldt sinds jaren als fel criticus van diverse openbare gespreksonderwerpen. Zo schreef de uitgever van “Zeitpunkt” ooit een boek over de valkuil van ons geldsysteem. Ook in de zogenaamde “pandemie” plaatst hij vraagtekens bij de beweringen van de machtigen en hun maatregelen. Al in april maakte hij een interessante beoordeling: “Het coronavirus zal niet bijzonder gevaarlijk blijken te zijn. Maar de maatregelen ertegen zullen drastische gevolgen hebben.”

Inmiddels blijkt dat hij er met deze kwalificatie – de gemiddelde leeftijd van de corona sterfgevallen is bijvoorbeeld boven de 80 jaar – waarschijnlijk zelfs helemaal niet zo ver naast zat. Desondanks houdt de politiek in heel Europa compromisloos streng de teugels vast en wringen zichzelf van lockdown naar lockdown. Met zijn vereniging verzet hij zich ook tegen de verstrekkende bevoegdheden die de regering aan zichzelf gaf om uiterst ingrijpende maatregelen uit te vaardigen.

Felle kritiek op omstreden vaccinatie

Pfluger ergert zich vooral ook aan de onbeschroomde omgang met de haastig ontwikkelde vaccins – en aan de omstandigheid dat het officiĆ«le Zwitserland haar wettelijke zegen gaf aan verkorte onderzoeken van nieuwe medicijnen. De toelating van het Pfizer/BioNtech-vaccin vond in Zwitserland al op 19 december plaats. En dat, terwijl de autoriteiten bij tot 2,8% van de gevaccineerde personen zware bijwerkingen verwachten, die geneeskundige hulp nodig hebben.

Hij geldt ook als klokkenluider voor het bekendmaken van het geval van een 91-jarige, die slechts enkele dagen na diens vaccinatie in een verpleeghuis in het kanton Luzern overleed. In een artikel kort voor de jaarwisseling documenteerde hij mogelijke verklaringen – en ergerde zich er toen later over dat internationale media hier weer hun geheel eigen interpretatie aan gaven. Pfluger documenteerde dat de grote mediaconcerns zich er snel op zouden vastpinnen dat er zogenaamd geen verband zou bestaan tussen vaccinatie en sterfgeval…

Referenda als krachtige Zwitserse traditie

In Zwitserland is het behalve enkele onderwerpen met verplichte stemmingen ook mogelijk om met een bepaald aantal handtekeningen een bindend referendum te houden. Het aantal is afhankelijk van het feit of het gaat om een regionaal, kantonaal of nationaal initiatief. Er zijn geen grenzen gestald aan de onderwerpen waarover het stemgerechtigde volk mag beslissen. Normaal gesproken vinden er jaarlijks meerdere referenda plaats.

In het verleden zorgde de stem van de conservatieve Zwitsers tegen de tijdgeest voor furore tot over de grenzen. Zo besliste een meerderheid van de Zwitsers ooit voor strenge regelingen om mensen uit te zetten en voor een verbod op de bouw van nieuwe minaretten bij moskeeƫn. Een initiatief ter afschaffing van de publiekrechtelijke omroepbijdrage mislukte weliswaar, maar het lukte toch om een publiek debat over de actualiteit en hoogte van de gedwongen heffing aan te zwengelen.

Bron:
    wochenblick.at

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)