Vaart achter plan voor woningbouw in Schagerbrug.

• dinsdag 26 januari 2021
  • SCHAGERBRUG - Er komen 45 huizen op oude voetbalveld. En dan is er nog een andere plan, Buitenvaert

De gemeente maakt vaart met woningbouw op het vroegere B-veld van voetbalvereniging Vesdo in Schagerbrug. Een plan voor 45 woningen wordt waarschijnlijk in het voorjaar gepresenteerd aan het dorp.

Ander goed nieuws voor zoekende Schagerbruggers en oud-inwoners is dat de Schager gemeenteraad op 9 februari het bestemmingsplan Buitenvaert zal vaststellen. Dit besluit is een belangrijke stap op weg naar de bouw van veertig huizen op een andere plek in het dorp, aan de Schagerweg tegenover het bedrijventerrein. Over dit plan wordt al meer dan tien jaar gesproken. De provincie heeft er eind vorig jaar eindelijk ’ja’ tegen gezegd.

Beide plannen zullen elkaar nauwelijks bijten, verzekert ambtenaar René Eldering. Van beide plannen is hij de gemeentelijk projectleider. ,,Veel woningen op het B-veld vallen in een ander segment. Dertig procent van de 45 huizen wordt huur, en een deel daarvan zelfs goedkope huur.”

Eengezinswoningen

,,Daarnaast hopen wij dat tien procent goedkope koop wordt, het liefst vijftien procent. Op die tien tot vijftien procent zetten wij in, maar of dat lukt hangt ook af van de ontwikkelaar”, zegt Eldering. De resterende 35 tot veertig procent van de nieuwe woningen worden voornamelijk eengezinswoningen. ,,Met een enkele twee-onder-een-kapper.”

De lokale markt krijgt voorrang bij koop en huur. Voor de koophuizen stelt de gemeente dat als voorwaarde aan de ontwikkelaar. Voor de huursector kan de gemeente dat niet bepalen. Daar gaat in dit geval Wooncompagnie over. Eldering verwacht dat de corporatie er net zo over denkt. ,,Dat is onze ervaring.”

Dolgraag terug

De vraag is groot in Schagerbrug. Met het Hoenderpark is in 2003 het laatste grotere bouwplan van de grond gekomen. Veel jonge Schagerbruggers hebben het dorp verlaten, maar keren dolgraag terug. Of ook oud-inwoners voorrang krijgen bij de toewijzing, kan projectleider Eldering nog niet zeggen. ,,Daarover moeten wij nog verder nadenken.” De kans bestaat dat voorrang alleen geldt voor bijvoorbeeld de eerste drie maanden.

De gemeente heeft een stedenbouwkundig plan gemaakt voor het nieuwe wijkje aan de P. Ottstraat. Met dit plan worden ontwikkelaars uitgenodigd om ideeën verder uit te werken. Ook wordt ambtelijk gewerkt aan een nieuw bestemmingsplan. De huidige bestemming van de locatie van een halve hectare is sport. De gemeente is eigenaar van de grond en zal die verkopen aan de ontwikkelaar.

Bomensingel

Het wijkje krijgt twee ontsluitingen op de P. Ottstraat: de ene als inrit, de ander als uitrit. Er komt een speelterreintje voor de jongste jeugd. De speelvoorzieningen voor de oudere jeugd op de openbare parkeerplaats aan de voorzijde blijft bestaan. Deze parkeerruimte wordt opgeknapt. De bomensingel rond het terrein wil de gemeente ’zo veel mogelijk behouden’. Eldering: ,,In welke mate dat precies lukt, hangt af van de definitieve invulling van het terrein.”

De gemeente hoopt eind volgend jaar te beginnen met de bouw op het B-veld.

Noordhollands Dagblad

Gelukkig, zo kan de lijst voor woningzoekende allochtonen weer wat worden ingekort.

Vaart achter het vesdo B veld.... Dit artikel is twee jaar geleden en er is nog niets gebouwd. Schandalig.