Mette Frederiksen, premier van Denemarken: Het doel is nul asielzoekers naar Denemarken

• zaterdag 23 januari 2021
  • Categorie:
  • Deens rapport: immigranten uit de derde wereld integreren nooit

22-1-2021

Mette Frederiksen, de sociaaldemocratische premier van Denemarken, kondigt nu aan dat haar regering de asielgerelateerde immigratie verder wil terugdringen – het doel is om het aantal asielzoekers tot nul terug te brengen, meldt het Deense TV2 .

In een toespraak in de Folketing (parlement) op vrijdag bekritiseerde de Deense premier eerdere politici omdat ze te weinig eisen stelden aan de buitenlanders die naar het land komen. Ze benadrukte ook dat het aantal mensen dat wordt opgenomen van cruciaal belang is voor de manier waarop de integratie-uitdagingen die samenhangen met opvang kunnen worden aangepakt.

Willen tot nul asielzoekers

Het aantal moet fors dalen, stelde Frederiksen. Het doel van de regering is om naar nul te gaan. Tegelijkertijd gaf ze toe dat dit een doel is dat soms moeilijk te bereiken is en dat de ambitie van de regering niet als een absolute politieke belofte moet worden gezien.

We kunnen geen belofte doen van nul asielzoekers, maar we kunnen wel de visie bepalen zoals we ook vóór de verkiezingen hebben gedaan, namelijk dat we een nieuw asielstelsel willen, en dan doen we wat we kunnen om het in te voeren.

De strengere eisen voor immigranten die Frederiksen wil zien, gaan onder meer over de overgang van inkomenssteun naar werk en het aanpassen aan Deense waarden.

De immigratie van moslims is bijzonder problematisch

De sociaaldemocratische premier sprak ook haar bezorgdheid uit over het feit dat een groot deel van de islam tegenwoordig wordt vertegenwoordigd door islamisten. Frederiksen krijgt hierbij steun van haar partij- en regeringsgenoot, minister van Buitenlandse Zaken en Integratie Mattias Tesfaye.

In een interview met Jyllands-Posten op donderdag wijst hij specifiek op immigratie uit moslimlanden als bijzonder problematisch en kondigt hij nieuwe wetgeving en sanering aan onder islamitische onafhankelijke scholen als enkele van de maatregelen die de regering van plan is.

Denemarken moet zich niet aanpassen aan de islam. De islam moet zich aanpassen aan Denemarken.

Onderschat de religiositeit van immigranten

Hij gelooft dat Denen over het algemeen uitgaan van hun eigen seculiere benadering van religie en daarom de religiositeit van allochtone moslims onderschatten, die over het algemeen veel dieper ligt.

De volumes zijn laag in vergelijking met Zweden

Vorig jaar werden in Denemarken iets meer dan 1.500 asielzoekers geregistreerd. Het cijfer is het laagste in meer dan 20 jaar en tien keer lager dan dat in Zweden in hetzelfde jaar.

Het asielchaosjaar 2015 registreerde iets meer dan 20.000 asielzoekers in Denemarken tegen meer dan 160.000 in Zweden.

Samenhang bedreigd

De sociaal-democratische regering in Denemarken is van mening dat, ondanks aanzienlijk lagere immigratievolumes dan Zweden, de problemen te groot zijn en dat de samenhang van de Deense samenleving in gevaar komt.

We moeten ervoor zorgen dat er niet te veel mensen naar ons land komen, anders kan onze samenhangende kracht niet bestaan. Het wordt al uitgedaagd“, stelde Mette Frederiksen in de Folketing.

Deens rapport: immigranten uit de derde wereld integreren nooit

Volgens een recent rapport van Statistics Denmark blijft de neiging om terug te schrikken voor werk en in plaats daarvan een uitkering te trekken bij de tweede generatie immigranten uit de derde wereld onverminderd groot.  De Arabieren zullen het meest geneigd zijn om uitkeringen te krijgen, waar het aandeel van door de overheid gesteunde mannen tussen de 30 … Meer lezen overDeens rapport: immigranten uit de derde wereld integreren nooit