'In top VWS is geen inhoudelijke expertise vaccins.' Een gesprek met Dick Bijl

• maandag 25 januari 2021
  •  Marlies Dekkers in gesprek met Dick Bijl over zijn boek ‘Griep: prikken, slikken of heel voorzichtig niets doen?’.

25-1-2021

“Er is een structureel probleem met hoe overheden en fabrikanten omgaan met gegevens over werking en bijwerking van medicijnen en vaccins.” Bijl is oud huisarts en epidemioloog. In zijn boek probeert hij de mysteriën omtrent het griepvaccin te ontrafelen. Het feit dat deze aandoening met een virus te maken heeft, weten we pas kort, zo vertelt hij. “Dat weten we nog geen 100 jaar. Dus met de Spaanse griep wist men nog niet wat dat veroorzaakte.” Later kwamen natuurlijk de vaccinaties: verzwakte vormen van het virus worden geïnjecteerd, “dan is het immuunsysteem als het ware goed voorbereid op dat virus.”. Toch staan we bij griep meestal een andere methode voor: “In principe is de behandeling: voorzichtig niets doen.” Van de effectiviteit van de griepprik en nu ook de coronavaccins is Bijl niet overtuigd. “Wij maken ons druk om de griep en ook aan corona omdat de zweer kwetsbare mensen eronder lijden en aan overlijden. En dus wil je in het algemeen bewijzen in handen krijg dat een medicijn of een vaccin bij die groep werkt. Dat is niet gebeurd.” Bijl hekelt hierbij de aanpak van de overheid. “In de top van het VWS is geen enkele inhoudelijke deskundigheid.” Daardoor zijn deze mensen extra vatbaar voor de lobby van de farmaceutische industrie. Bijl vertelt over de belangenverstrengeling van Ab Osterhaus bij de (uiteindelijk zinloze) aankoop van vaccins voor de Mexicaanse griep. “Die ambtenaren hebben gewoon heel slecht werk gedaan. [..] Aan bescherming van kwetsbaren wordt eigenlijk geen enkele aandacht besteed.” De overheid en bedrijven dienen transparant te zijn, over de werking, verspreiding en effectiviteit. Dat gebeurt volgens Bijl onvoldoende. “Er is een structureel probleem met hoe overheden en fabrikanten omgaan met gegevens over werking en bijwerking van medicijnen en vaccins. En ik heb niet het idee dat daar nu wat van geleerd is.” -- 0:15 Inleiding 2:15 Hoe lang weten we al dat griep wordt veroorzaakt door een virus? 7:55 Over het verschil en de overeenkomsten tussen corona en de griep 10:18 Laten we de logica van je boek volgen. Kun je iets vertellen over een antigenen shift? 13:55 Kun je iets vertellen over de geschiedenis van het vaccin en de rol van de arts Jenner? 16:34 Hoe verloopt zo’n proces, van het maken van een vaccin tot het toedienen? 19:03 Werden we misschien een beetje overmoedig, nadat we de pokken hadden uitegeroeid? 24:57 Over de huidige coronavccins: “We weten te weinig over die vaccins” 28:54 “In de top van het VWS is geen enkele inhoudelijke deskundigheid.” 32:39 Wat is een adjuvans? 36:47 Over de bijwerkingen van conserveermiddelen van vaccins 41:28 Welke vaccins zijn wel goed onderzocht en die hebben echt zin? -- De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van journalist Paul van Liempt, filosoof Ad Verbrugge en David van Overbeek De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met de Centrum Ethos aan de VU en Filosofische School Nederland. Volg ons! Website: https://www.denieuwewereld.tv Twitter: https://twitter.com/De_NieuweWereld