'Hoog tijd voor een financiële transitie.' Een gesprek met Dirk Schoenmaker

• vrijdag 29 januari 2021
  •  Paul van Liempt in gesprek met hoogleraar Banking & Finance Dirk Schoenmaker.

29-1-2021

“Winst heb je nodig om te overleven, maar doe het in balans met het sociale en ecologische. Dan ben je toekomstbestendig.” Onlangs is het initiatief Herstel NL opgezet door spraakmakende economen zoals Barbara Baarsma, Coen Teulings en Bas Jacobs. Schoenmaker heeft zich daar niet bij aangesloten. “Ik denk dat het ontzettend belangrijk is dat we eerst de pandemie onder de knie krijgen.” Nu de boel opengooien lijkt hem niet verstandig, het dreigt de gesloten economie slechts te verlengen. “Ik vind toch de kennis van de epidemiologen in dit geval leidend.” Naast de coronacrisis spreekt Schoenmaker zich uit over de de financiële gevolgen van de pandemie en de financiële transitie waar we ons middenin bevinden. Hij ziet dat banken vooralsnog het hoofd boven water houden, ondanks dat veel uitstaande kredieten niet geïnd zullen worden. “Tot nu toe kunnen de banken ermee omgaan, door geen dividend uit te keren.” Het Europese noodfonds wordt door Zuid-Europese banken nauwelijks geïnvesteerd in nieuwe projecten. Dat is een gevaar, zegt Schoenmaker, “We moeten juist wat we klaar hebben staan, gebruiken om door de crisis heen te komen.” Hij laat tevens zijn licht schijnen over het idee van een Europese ‘bad bank’. Toch is de huidige pandemie niet het grootste gevaar. Schoenmaker: “De echte transitie is naar een duurzame economie.” Dat is ook financieel aantrekkelijk: “Finance probeert vooruit te kijken, je geeft een lening voor toekomstige productie.” Wees daar nu verstandig in, zo bepleit Schoenmaker.“Al maar groeien en winst geholpen door het financiële systeem, dat model is eindig.” De grote spelers zoals Shell of investerings- en pensioenfondsen moeten ook meedoen, zo betoogt Schoenmaker. Het gaat volgens hem om een nieuwe mindset, “durven de stap te maken. [..] Winst heb je nodig om te overleven, maar doe het in balans met het sociale en ecologische. Dan ben je toekomstbestendig.” In lijn daarmee houdt hij een pleidooi voor een breder welvaartsbegrip dan het bbp. -- 1:00 Jij hebt je niet bij de groep economen van Herstel NL aangesloten. Waarom niet? 4:40 Hoe negatief staat het er economisch voor op korte termijn? 6:20 Moeten we vrezen voor de buffers bij de banken? 8:27 Sommigen zeggen: veel banken in Zuid Europa zijn technisch failliet. Hoe zit het daar precies mee? 10:34 Over het idee van een Europese ‘bad bank’ 12:14 Wat versta jij onder financiële transitie? 18:41 Over het systeemniveau: de toekomst van het kapitalisme 23:46 Heb je al nagedacht over een andere naam voor het systeem van de toekomst? 25:37 Sommigen zeggen: we kunnen echt niet zo snel van het aardgas af.. 31:02 Is het niet naïef om te denken dat bedrijven wel mee willen doen met de transitie? 34:23 Jij vindt ook dat we grote bedrijven een grote rol moeten blijven toekennen? 39:44 Over een breder welvaartsbegrip -- De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van journalist Paul van Liempt, filosoof Ad Verbrugge en David van Overbeek De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met de Centrum Ethos aan de VU en Filosofische School Nederland. Volg ons! Website: https://www.denieuwewereld.tv Twitter: https://twitter.com/De_NieuweWereld

De Nieuwe Wereld