En weg is het landschap, in één generatie, met dank aan de megadozen

• zondag 24 januari 2021
  • Categorie: , , , ,
  •  Windparken waren nog maar het begin. Het Nederlandse­­ cultuurlandschap wordt meer en meer ‘verramsjt’ met distributiecentra  en nu ook datacenters. Is het tijd voor landelijke regie?

Rijdend over de A7 richting de Afsluitdijk of, in omgekeerde richting Amsterdam, kan de gedachte je plotseling overvallen. Wat wordt dit land lélijk. Ter hoogte van de Wieringermeer is aan de oostkant van de snelweg het Noord-Hollandse vlakke groen misschien wel tientallen seconden lang onzichtbaar geworden. Wie bedenkt dit, wat is hier het grotere plan?

Agriport A7 is een gigantisch, nog altijd uitdijend conglomeraat van kassen en twee zogeheten hyperscales – enorme datacenters van Google en Microsoft – met een derde in aanbouw. In een omgeving met gaandeweg meer windmolens dan bomen. Het is een van de plekken waar de Nederlandse wens om digital gateway to Europe te worden, fysiek gestalte krijgt.

Al jaren probeert Nederland zichzelf als zodanig te promoten: de digitale poort naar Europa. Datacenters – grote loodsen met servers – zijn onmisbare schakels in het internetverkeer, of het nu gaat om videovergaderen, Netflix en e-maildiensten, of om de cloud waarin u uw digitaal vastgelegde herinneringen opbergt. Hoe anoniem ze er ook uitzien, hier liggen uw hedendaagse schoenendozen met liefdesbrieven en familiefoto’s.

Anders dan die beide andere poorten naar Europa, de Rotterdamse haven en Schiphol, is over de digitale loot van het economische succestrio doorgaans niet zoveel te doen. Misschien omdat bits and bytes voor het gevoel wat minder overlast geven dan vrachtwagenverkeer, goe­derentreinen en vliegtuigen. Dus als de Nederlandse economie­­ er wel bij vaart: waarom niet?

Maar hier in de Wieringermeer is de digitale poort heel fysiek aanwezig. Een bijna spookachtig, ontmenselijkt technolandschap, vooral als de avond valt en kunstlicht de overhand krijgt.

Als iemand van het grotere plan zou weten, is het vooraanstaand landschapsarchitect Adriaan Geuze. Hij kent elke uithoek van Nederland, hij weet wat er speelt. Zelfs hij denkt af en toe: “Wow. Wat staat hier nu weer.”

En Geuze, met zijn kennis en ervaring, weet inmiddels: dat grotere plan, dat is er niet. Hij trekt de vergelijking met het ontstaan van een probleemwijk: er blijven een paar vuilniszakken buiten liggen, dan verschijnt er graffiti op de glasbak, er wordt eens een raam ingetikt van een leegstaand pand, en ineens is het niet meer prettig om ’s avonds de hond uit te laten.

Langs de snelweg gaat het ongeveer net zo: “Eerst komen er een paar windmolens. Dat kan ook wel, als je de lijnen in de polder volgt. Daarna bedenkt iemand dat er bij een afrit wel een reclamezuil kan komen. Volgende stap: een paar bedrijfshallen en distributiecentra. Daarna een klaverblad, watercompensatie, geluidswallen, een eerste datacenter, en dan nog een datacenter. En opeens is het cultuurlandschap een herinnering.”

Klinkt als het over ruimtelijke ordening gaat al snel de klacht dat het land op slot zit, en dat er van de provincies niks mag, Geuze hoor je dat niet zeggen: het gaat gewoon door. Er is volgens hem een ondoorgrondelijke, op lobby en deals gebaseerde ruimtelijke ordening, op gemeentelijk niveau. “Als je vraagt wie dat allemaal heeft bedacht is het antwoord: niemand. Ja, als je lang spit ontdek je misschien dat een paar ondernemers er heel rijk van worden – grond voor datacenters is twintig keer meer waard dan landbouwgrond – en dat een wethouderhet heeft gefaciliteerd.”

Datacenters zijn onderdeel van dat veel grotere probleem, van een veelkoppig monster dat gaandeweg het Nederlandse cultuurlandschap vernietigt. Zuid-Holland en de Haarlemmermeer heeft Geuze al zo’n beetje opgegeven. Volgende in de rij: Utrecht, Brabant, Gelderland.

Verdozing van Nederland

Niet alleen Geuze is bezorgd. Twee belangrijke adviesorganen van de overheid keerden zich ruim een jaar geleden tegen de ‘verdozing’ van Nederland, het Planbureau voor de Leefomgeving en het College van Rijksadviseurs. Het ging ze daarbij onder meer om de enorme toename van het aantal distributiecentra, onlosmakelijk verbonden met de snelgroeiende pakjeseconomie. Alleen al in 2019 werden negentien XXL-distributiecentra van per stuk meer dan 40.000 vierkante meter geopend, volgens onderzoek van Buck Consultants.

Nederland telt inmiddels 189 datacenter-dozen, de stand van zaken in de zomer van 2020 volgens de Dutch Data Center Association. Ze zijn over het hele land uitgestrooid. Maar de meeste staan in Noord-Holland, en dan vooral in de regio Amsterdam. Het dataverkeer is nog altijd lang niet uitgegroeid, toch stabiliseert het aantal datacenters. De groei zit nu vooral in de grootte. Zeewolde spant de kroon. Dit jaar beginnen daar de werkzaamheden voor een datacenter dat nog weer groter is dan de huidige giganten in de Wieringermeer en de Eemshaven.