Avondklok? ’Zolang maar wel helder uitgelegd kan worden waarom die er moet komen’

• maandag 18 januari 2021
  •  DEN HELDER

Van de Schager burgemeester Marjan van Kampen is al bekend dat ze tegen de invoering van de avondklok is. Maar hoe kijken haar collega’s van Den Helder, Texel en Hollands Kroon daar tegen aan. ’Als een derde golf voorkomen kan worden, moeten we dat doen’.

Lydia Jasper en Delano Weltevreden

Mocht er een avondklok komen, dan is dat een landelijke maatregel. ,,Als dan maar helder wordt gemaakt waarom deze avondklok zo belangrijk is’’, stelt burgemeester Rian van Dam van Hollands Kroon. ,,Als de meeste besmettingen binnenshuis of op het werk plaatsvinden, dan kun je je afvragen wat voor invloed een avondklok dan kan hebben op een daling. Ik ben nieuwsgierig naar een uitleg van het OMT (Outbreak Management Team) daarover.’’

Plattelandsgemeente

Hollands Kroon is een uitgestrekte plattelandsgemeente. Dat kan een uitdaging zijn wanneer er een avondklok wordt ingevoerd en handhaving nodig is. ,,Ja, dat is een punt van aandacht. Dan zullen we het slim en handig moeten aanpakken. Ik kan me indenken dat het dan bij ons draait om zogenoemde hotspots, plaatsen waar grote groepen bijeen komen. Ik geloof niet dat het gaat om een persoon die zijn hondje aan het uitlaten is.’’

Van Dam zegt dat een daling van het aantal besmettingen het belangrijkste is. ,,Als deskundigen vinden dat een avondklok een geschikt middel is om zo snel mogelijk uit de lockdown te komen, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet zo is? Zolang het maar is uit te leggen.’’

Maatregelen

Burgemeester Michiel Uitdehaag (Texel) zegt dat het niet aan hem is om te bepalen of er wel of geen avondklok komt: ,,Als gevolg van besmettelijkere varianten is er kennelijk risico op een derde golf. Als een derde golf is te voorkomen, moeten we dat doen. Maar hoe? Zijn er extra maatregelen nodig, of volgen we de bestaande maatregelen niet goed op en komen er daardoor extra maatregelen. En wat kunnen we doen zodat bestaande maatregelen beter opgevolgd worden in plaats van nieuwe maatregelen te bedenken. Dat is het gesprek dat we moeten voeren. Het is in ieder geval zo dat mensen in dit soort situaties recht hebben op helderheid. De verschillende opinies over corona die de wereld in gebracht worden, scheppen juist verwarring.”

Burgemeester Jeroen Nobel (Den Helder): ,,In het regionaal overleg is zeer terughoudend gereageerd op het mogelijk instellen van een avondklok. Nog los van de vraag over de handhaafbaarheid, moeten er voor een dergelijk ingrijpend besluit heldere, feitelijke redenen of omstandigheden zijn om hiertoe over te gaan.’’

Noordhollands Dagblad

We kunnen er op rekenen dat de ene besmettelijke variant de andere af lost.
    Verkiezingen gaan niet door, de lockdowns blijven van kracht ondanks dat de laatste 12 maanden heeft aangetoond dat een lockdown zinloos is, zeker als je de Engelse Corona variant via Schiphol blijft importeren. Hetzelfde geldt voor de Zuid Afrikaanse variant.

Dochter zei

Er is al ergens in het voorjaar een derde golf aangekondigd. Iets als "de Engelse variant" is natuurlijk de grootste bullshit. Virussen muteren altijd. Bovendien is expliciet gezegd dat mensen er niet zieker van worden. Dus waar is dit allemaal voor nodig?!
    Ik heb nog ergens de Ausweis van mijn vader liggen die zichzelf toestemming had gegeven om te kunnen reizen/fietsen in de nacht om andere verzetsstrijders op te kunnen zoeken. Waar is het verzet in Nederland? Nederland is net zo gemindcontrolled en gehypnotiseerd in angst als Hitler Duitsland.

Weer een nieuwe variant, weer meer maatregelen. Als de cijfers weer normaal zijn, wat ze al bijna zijn, dan krijgen we weer een nieuwe Corona variant en dan weer de volgende lockdown. Dat zal doorgaan totdat zelfs de grootste domoren langzaam beginnen te begrijpen dat we in een communistische dictatuur zijn aanbeland, maar voordat het zover is zullen ze bij de eerstvolgende verkiezingen, nee niet in maart dat komt later, eerst nog snel even hun stem uitbrengen op Rutte en er zo van verzekerd zijn dat het land verloren is.