Aantal vaccinatiedoden in Zweden stijgt naar 43

• zaterdag 30 januari 2021
  •  In Zweden wordt overwegend het vaccin van Pfizer/BioNTech toegediend.

Aantal vaccinatiedoden in Zweden stijgt naar 43

(Vertaling: E.J. Bron)

407 gevallen met zware bijwerkingen, waarvan 151 met levensgevaarlijke bijwerkingen

Op dit moment zijn er in Zweden ongeveer 215.000 mensen tegen het coronavirus gevaccineerd, maar nu al zijn er direct na de vaccinatie 43 mensen gestorven. 42 van deze overledenen kregen het Pfizer/BioNTech-vaccin, eentje kreeg daarvoor het vaccin van Moderna.

De Zweedse minister-president Stefan Löfven (foto, sociaaldemocraten) heeft een probleem: in Zweden sterven veel mensen na de coronavaccinatie. Van de ongeveer 210.000 gevaccineerde personen zijn er direct na de vaccinatie 43 mensen gestorven. Er werden 407 gevallen met zware bijwerkingen gemeld, waarvan 151 met levensgevaarlijke bijwerkingen. Bovendien heeft de geneeskundige inspectiedienst van het land (“Läkemedelsverket”/LV) in zijn actuele rapport 1.115 gevallen met minder ernstige bijwerkingen in verband met de vaccinatie gemeld. 599 keer traden er in verband met de vaccinatie tot nu toe bekende bijwerkingen op, 516 keer waren het tot nu toe in dit verband onbekende bijwerkingen.

In Zweden wordt overwegend het vaccin van Pfizer/BioNTech toegediend (210.000 vaccinaties). Het vaccin van Moderna werd nog maar bij 5000 patiënten toegediend. Dienovereenkomstig zijn ook de door LV vastgestelde waarden. 42 doden hadden daarvoor het product van Pfizer/BioNTech ingespoten gekregen, aan het Moderna-vaccin stierf tot nu toe slechts één patiënt. Bij de 410 gevallen met zware bijwerkingen kregen 400 mensen het Pfizer/BioNTech-vaccin, bij Moderna-patiënten werden 10 van deze gevallen gemeld. Zo ligt de verhouding ook bij de levensgevaarlijke bijwerkingen: 146 gevallen bij Pfizer/BioNTech, 5 gevallen bij Moderna.

Het probleem voor minister-president Löfven bestaat er nog steeds in dat hij zonder meer de Zweedse eigen weg heeft verlaten en gebogen is voor de druk uit het buitenland. Daar hebben de Zweden weinig begrip voor, want ze konden goed overweg met de tot dan toe ingeslagen weg. Dienovereenkomstig daalt Löfven dan ook krachtig in de peilingen. Wanneer er vandaag parlementsverkiezingen in Zweden zouden worden gehouden, dan zouden de sociaaldemocraten nog maar 23,3% van de stemmen krijgen (in 2018 28,3%) en zouden ze hun plaats als sterkste fractie moeten afstaan aan de Zwedendemocraten van Jimmie Åkesson (nu 25,2%, in 2018 17,5%). Omdat ook de coalitiepartner van Löfven, de Milieupartij (Groenen) extreem kwakkelt, zou dit het einde van de huidige regering betekenen. Löfven heeft echter het geluk dat de volgende parlementsverkiezingen pas in september 2022 plaatsvinden – mits zijn coalitie daarvoor niet ten val komt.

Bron:
    freiewelt.net

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)