63 organisaties willen in gesprek met minister Wiebes over illegale windturbines

• dinsdag 12 januari 2021
  •  De Raad van State heeft in verschillende rechtszaken rond windturbines de Europese rechtsregels op eigen wijze geïnterpreteerd.

PERSBERICHT

11-01-2021 | BARENDRECHT

"Het windturbinebeleid van minister Wiebes is in strijd met Europese regelgeving voor leefbaarheid en gezondheid voor omwonenden", zegt Kees Pieters van NederWind, een netwerk van 63 organisaties, die zich inzetten voor de gezondheid en leefomgeving van mens en natuur. In een brief verzoeken zij de minister met hen in overleg te gaan om deze kwestie op te lossen. Inmiddels voert advocaat Peter de Lange diverse rechtszaken namens leden van het netwerk om de Europese regels toegepast te krijgen op windturbines in Nederland.

Raad van State overtreedt de wet

De Raad van State heeft in verschillende rechtszaken rond windturbines de Europese rechtsregels op eigen wijze geïnterpreteerd. Zij is echter verplicht om bindend advies te vragen aan het Europees Hof van Justitie. Door dat niet te doen overtreedt de Raad van State de wet. NederWind heeft de Tweede en Eerste Kamer en de minister gevraagd de Raad van State aan te sporen zich in deze kwestie aan de Europese wet te houden.

Miljardensubsidies

Het NederWind netwerk heeft zich in 2018 aangemeld voor deelname aan de klimaattafel Elektriciteit met een plan om alle windenergie op te wekken op zee i.p.v. op land.

Ed Nijpels, de voorzitter van het klimaatberaad, en Kees Vendrik, de voorzitter van de klimaattafel Elektriciteit, weigerden NederWind de toegang tot de klimaattafel. "Daardoor hadden de energiebedrijven vrij spel om hun miljardensubsidies binnen te halen via de buitengewoon riante subsidieregeling voor wind op land", aldus Pieters. "De Staat der Nederlanden garandeert 12 procent rendement op de investering. De burger betaalt dat via de energierekening".

Noot voor de redactie:

Brief aan minister Wiebes d.d. 5-1-2021:

Brief van minister Wiebes d.d. 10-12-2020:

Brief aan minister Wiebes d.d. 19-11-2020:

Contactgegevens:

Van:

NederWind netwerk

Website:

Contactpersoon:

Kees Pieters

Telefoon:

06 - 5243 2728

info@nederwind.nl

"Raad van State overtreedt de wet "
    Wij, als burgers van Nederland hebben geen flauw idee hoe vaak de Raad van State, ons hoogste Rechtssysteem, de wet overtreedt en heeft overtreden.
    Het zal de meeste mensen ook een zorg zijn omdat ze er direct niet mee te maken hebben, indirect wel maar dat beseffen ze niet.