Stemmen dit jaar door corona anders dan anders, als het aan de Eerste Kamer ligt.

• dinsdag 12 januari 2021
  • Categorie: , ,
  • DEN HAAG

De gang naar de stembus wordt in maart door corona anders dan anders.

Een voorproefje kregen kiezers afgelopen november al, toen in zeven gemeenten – onder meer Appingedam, Delfzijl en Vught – raadsverkiezingen waren vanwege gemeentelijke herindelingen. Naast de kuchschermen en looproutes viel op dat het rode stempotlood niet met een kettinkje aan het stemhokje was vastgeklonken, maar dat iedereen zijn persoonlijke exemplaar kreeg.

Om na gedane zaken in het bakje ’te desinfecteren voor hergebruik’ te doen of mee naar huis te nemen, dat mocht ook. Wie weet voor de Kamerverkiezingen van maart, want zelf een potlood meebrengen mag ook, als het maar rood kleurt.

Deze verkiezingen golden als generale repetitie en om de maatregelen rechtsgeldig te laten zijn was een tijdelijke wet nodig die snel door de Kamers is geloodst. Ook voor de aanstaande verkiezingen is een dergelijke wet nodig en morgen staat die bij de Eerste Kamer op de agenda. Naar verwachting wordt deze hobbel probleemloos genomen. De Eerste Kamer wijdde in november niet eens een stemming aan het tijdelijke wetje en de bepalingen in de wet die dinsdag wordt behandeld zijn goeddeels hetzelfde.

Tandarts

In maart zal het alle stemmers opvallen dat routines veranderd zijn. Stembureaus zullen zo zijn ingericht dat iedereen anderhalve meter afstand van elkaar kan houden, zowel kiezers als leden van het stembureau. Beide categorieën vullen een gezondheidscheck in, die velen al zullen kennen van een bezoek aan bijvoorbeeld de tandarts. Wie niet alle vragen met ’nee’ kan beantwoorden, wordt geacht het stembureau niet te betreden.

Stempluspas

Treft dat lot de kiezer dan kan stemmen bij volmacht een uitkomst zijn. Een gezonde stemmer mag drie volmachten overleggen. Dat was anders maximaal twee. Dit is ook om stemmers die op 17 maart 70 jaar of ouder zijn tegemoet te komen. Ze kunnen een ander machtigen, maar ook met hun ’stempluspas’ per post hun stem uitbrengen.

Om de drukte te spreiden kunnen gemeenten een beperkt aantal stembureaus ook maandag en dinsdag al openen van 7.30 tot 21.00 uur, dezelfde tijdstippen als gelden op de verkiezingsdag. De stemmen die op die dagen binnen komen worden, tegelijk met de briefstemmen, in de loop van woensdag 17 al geteld, maar de uitslag blijft geheim tot 21.00 uur, als de die dag gevulde stembussen worden omgekeerd. In zorginstellingen kunnen – uitsluitend – voor bewoners en personeel extra stembureaus worden geopend.

Dat betekent veel behoefte aan bezetting van de stembureaus. Ze zijn open op meerdere dagen, er gaan er meer open en er moet per stembureau een extra lid worden opgesteld, die het bezoek erop wijst de handen te wassen en erop let of men voldoende afstand houdt. En er wat van zegt als dat niet het geval is. Iedereen in het stembureau draagt een mondkapje.

Of álle bovenstaande routines gevolgd worden hangt formeel nog wel af van de behandeling in de Eerste Kamer dinsdag.

Commissie-Remkes

En verandering die op til is maar die bij deze Kamerverkiezingen nog geen praktijk wordt, is dat kiezers ook louter op een partij kunnen stemmen en niet, zoals nog steeds gebruikelijk, stemmen op een lijsttrekker of een voorkeurstem geven aan een kandidaat lager op de lijst. Deze verandering is voorgesteld door de commissie-Remkes, die hiermee het stemmen wil vereenvoudigen en tegelijk de verbinding tussen de Kamerleden en hun kiezers bevorderen. Wie dat met die personen te ingewikkeld vindt, kleurt dus het hokje van de partij naar keuze rood en wie op een bekend of vertrouwd persoon wil stemmen kan dat doen.

Het kabinet heeft dit plan overgenomen, de Tweede en Eerste Kamer moeten zich er nog over uitspreken. Dan komt misschien ook een ander onderdeel van het advies van de commissie-Remkes, dat het kabinet niet overnam, terug op de agenda: dat bij de Kamerverkiezingen ook een formateur gekozen moet worden door de kiezers. Kandidaat-formateurs maken voorafgaand aan de verkiezingen duidelijk met welke partijen zij samen in het kabinet willen gaan zitten.

Noordhollands Dagblad

De verkiezingen gaan echt niet door want het komt slecht uit voor dit Kabinet. Veel mensen, zo niet allemaal, hebben geen enkele moeite om op de partij en persoon van zijn voorkeur te stemmen, dus Remkers zwetst maar weer een eind in het weg met zijn eenvoudiger stemmen. Typisch weer regentengedrag van politici die al lang niet meer weten wat er speelt onder de mensen.