Treurige politiek, foute uitvoerders

• zaterdag 19 december 2020
  • Categorie: , ,
  • Een ieder die wat nieuws c.q. wat beters wil, zal eerst alle ellende van het huidige moeten benoemen en aantonen om daarmee aan te kunnen geven waarom iets moet veranderen.

18-12-2020

Neem ons staatsbestel dat we massaal ten onrechte democratisch noemen. Noem het rustig anti-democratisch, omdat er geen overtreffende benaming bestaat voor ondemocratisch. Dat is een nogal boude stelling, maar ik zal het aantonen.

De Kamer is ontstemd over trage corona-inenting (AD 18 dec.). Even afgezien van het nut en de eventuele (bij)werkingen, is er terecht irritatie. Immers de buurlanden gaan nog dit jaar beginnen, Hugo de Jonge wil met inachtneming van alle zorgvuldigheidseisen niet overhaast te werk gaan. Op basis van welke deskundigheid zegt deze volledig incompetente minister dit? Hij heeft een paar dierenartsen met een cursusje virologie, waarvan enkele directe belangen hebben bij een massa-inenting, waarvan weer een paar de afgelopen 2 decennia zijn binnengelopen als lobbyisten, oh sorry, adviseurs.

Tevens hebben deze dikdoeners maanden de tijd gehad om een logistiek plan uit te rollen, omdat al maanden geleden met de ogen dicht en de oren bedekt voor miljoenen niet voldoende geteste vaccins zijn ingekocht.
    Tevens suggereren ze impliciet dat de Duitsers, Belgen en Britten blijkbaar onvoorbereid en onverantwoord al wel een gehaaste gok nemen.

Als ene Hugo de Jonge, op het medische vlak totaal onwetend, de logistieke klus ook nog eens in de soep heeft laten lopen en desondanks de overtuiging wil uitstralen een uiterst capabele toekomstige premier te kunnen zijn, maar intussen het CDA in de peilingen laat zakken, is de vraag gewettigd waarmee deze man het zo druk heeft. 24/7 schijnt hij bezig te zijn. Waarmee? Of is die moderne tijdsaanduiding de afleiding om zonder gezichtsverlies een debacle voor het CDA af te wenden? En daarmee het CDA in een spagaat achter te laten door als lijsttrekker, let wel: in het landsbelang te stoppen als 1e man van het CDA. Immers Hoekstra is en was de droomkandidaat, maar deed niet mee aan de leidersverkiezing, waarbij met kunst en vliegwerk Pieter Omtzigt op een eervolle 2e plek mocht eindigen (met dank aan zijn vrouw die onwetend op Hugo stemde). Samen met Volendamse Mona zijn ze alle vier totaal ongeschikt voor welke bewindstaak dan ook. Niet een van dit kwartet heeft vakinhoudelijke kennis, kunde en ervaring voor welk departement dan ook.

Van een geheel andere orde maar zeker zo erg, zo niet nog veel erger is de trieste soap rond de toeslagenaffaire. De respectievelijke bewindslieden op Financiën hebben hun incompetentie bewezen, ten koste van heel veel financiële, maar ook emotionele ellende bij duizenden mensen. Het betrof niet een verdwaald foutje dat een enkeling trof, het lijkt meer op een strategisch plan om argeloze burgers een enorm emotioneel schuldgevoel bovenop een gigantisch financiële rampspoed te bezorgen. Waar eerder veel mensen in Groningen op een gênante wijze kierend tussen de scheuren in de kou werden geplaatst, deed de belastingdienst er met de toeslagen-ouders nog een schepje bovenop. Dat de belastingtop structureel diverse keren in de fout is gegaan zou voldoende moeten zijn om diverse koppen te laten rollen. Maar de politiek deed niets, of mocht niets doen. De echte bazen, (de topambtenaren met de vakinhoudelijke minkukels als daar zijn de partijpolitieke bewindslui als hun dienaren) staken jarenlang geen hand uit, met als resultaat enorme ellende, waarbij zelfs een onterechte gevangenisstraf voor een van de bewindvoerders c.q. kinderen-opvangster een realiteit werd.

Wanneer worden de burgers eens wakker en gaan ze beseffen dat de carrièrepolitici er niet zitten voor de burgers en hun belangen, maar uitsluitend voor hun partij, hun eigen ambities voor na de politiek en hun portemonnee.

Na invoering van AS is dit allemaal echt niet meer mogelijk. Als een bewindspersoon in dit nieuwe systeem in de fout gaat, gaat die ook meteen de laan uit, hoeft om partijpolitieke redenen niet uit de wind te worden gehouden. Mensen als Rutte, De Jonge, Wiebes, Grapperhaus, Slob, Ollongren en al die anderen zouden binnen volledig kansloos zijn geweest. Mensen als Pieter Omtzigt en Renske Leijten zouden prima volksvertegenwoordigers kunnen zijn, indien ze volledig los van partijpolitieke spelletjes en wurgende fractiediscipline zouden kunnen funtioneren. Deze twee hebben de toeslagenellende op de agenda geplaatst nadat juriste Eva Gonzáles Pérez de zaak aanhangig had gemaakt.

Maar toen Pieter de zaak tegen Joris Demmink wilde laten exploderen, werd hij door een woedende en briesende Buma, gestuurd door onze staatmannelijke premier Rutte op het matje geroepen en volledig monddood gemaakt. Dat zou Pieter nooit zijn overkomen als hij had mogen functioneren binnen het AS-systeem. Dit is dan ook de reden dat hij never nooit niet de leider van het CDA mag worden. Pieter is gemuilkorfd, zonder dat hij daardoor beschermd is tegen welke griep dan ook.

ALTERNATIEFSTAATSBESTEL.nl