Politiek an Publiek

• woensdag 23 december 2020
  •  Over het algemeen siert tevredenheid de mens. Het voedt geluk, wat gezond is voor lichaam en geest.

22-12-2020

Politiek an Publiek

Vanuit onze redactie Martina GroenveldPolitiek an Publiek

Er zijn echter momenten dat je geen genoegen zou moeten nemen met wat je voorgeschoteld krijgt. Ons instinct of onderbuikgevoel vertelt ons  precies wanneer dit het geval is.

Voor velen van ons was het begin van dit jaar een uitstekend voorbeeld van dat er iets zeer ingrijpends gebeurde wat niet goed voelde. Voor de één was dit vanaf het begin, voor de ander kwam dit op een later moment.

Mondkapjesplicht

Enfin, nu is het zo dat de spoedwet van kracht is en de mondkapjesplicht geldt in openbare / publieke ruimtes…maar onze politiek zou onze politiek niet zijn als er wederom geen juridisch draagvlak is voor een bepaalde maatregel en die ook niet gedekt kan worden door de “Spoedwet”.

Wanneer openbare ruimte?

Het juridische vraagstuk wat wij hebben onderzocht heeft betrekking op het volgende: “Wanneer is er sprake van een publieke / openbare ruimte en wanneer niet?” Afgelopen week hebben wij veel informatie hierover zien circuleren waarin staat dat winkels niet tot de publieke ruimte behoren.

Hoge Raad over publieke ruimtes

Echter is deze uitspraak “overruled” door de Hoge Raad. De volgende punten uit de uitspraak zijn van belang:

Geen restricties voor publiek

Dus in Jip en Janneke taal betekent dit dat een publieke ruimte enkel en alleen de ruimtes betreft die letterlijk, zonder restricties, toegankelijk zijn voor publiek. Het zegt iets over de situatie die op dat moment van toepassing is.

De mondkapjesverplichting is door de regering ingevoerd om ervoor te zorgen dat mensen zich bezig zouden houden met “waar het om draait..”. Duidelijkheid, dat is waar wij behoefte aan zouden hebben.

Weet de overheid zelf wel wat een publieke ruimte is?

Je ziet de lopende mondkapjes overal, ook in nieuwsbrieven van de gemiddelde sportschool staat vermeld dat je bij binnenkomst een mondkapje moet dragen en wanneer je binnen de sportschool van je plek gaat, bijvoorbeeld naar het toilet. De sportschool staat hier eigenlijk metafoor voor alle indoor sportgelegenheden waar je middels reservering of inschrijving op dat moment deelneemt aan een activiteit.

Het argument wat om je heen wordt verkondigd, het uit respect naar de sportschoolhouder een mondkapje dragen omdat een boete en sluiting tot gevolg kan hebben, is met de uitspraak van de Hoge Raad ontkracht.

In Utrecht is een paar jaar geleden een “razzia” gehouden binnen de horeca. Met name mannen van allochtone afkomst werden stelselmatig geweigerd bij nachthoreca. Verschillende ondernemingen zijn voor een jaar gesloten.

Genoeg munitie voor niet publiekelijke ruimtes

Dus een lang verhaal kort, er is binnen de jurisprudentie genoeg munitie om in te gaan tegen het “verplicht” dragen van een mondkapje in ruimtes die bij nader inzien helemaal niet publiekelijk zijn.

En voor de ondernemer die niet achter deze maatregel staat biedt het perspectief; geef mensen alleen toegang op reservering.

Zelf over het verplicht stellen van mondkapjes op scholen zou gediscussieerd kunnen worden, echter zijn deze wel expliciet genoemd in de persconferentie, maar feitelijk gezien zijn ook scholen onder de huidige omstandigheden geen publieke ruimte.

Geen juridische grondslag voor verplichten mondkapje

De conclusie die je kunt trekken is dat in 90% van de gevallen de mondkapjesplicht geen juridische grondslag heeft en daar kunnen consequenties aan verbonden zijn. De overheid bevindt zich op verboden terrein door besloten ruimtes te bestempelen als publiekelijk.

Dit artikel was oorspronkelijk geschreven voor de 2de lockdown, echter heeft er in de tussentijd een interessante ontwikkeling plaatsgevonden en dat is de mail die de desbetreffende sportschoolhouder heeft ontvangen van de burgemeester van de gemeente Haarlemmermeer en voorzitter van de veiligheidsregio Kennemerland;

VIRUSWAARHEID