Het is de grootste poolexpeditie aller tijden: in september 2019 is de Duitse ijsbreker “Polarstern” onderweg naar de Noordpool. Aan boord: de beste wetenschappers van hun generatie. Taak: gegevens verzamelen over de oceaan, het ijs, de atmosfeer en het leven. De missie: klimaatverandering begrijpen. Omdat de veranderingen in het noordpoolgebied een impact hebben tot ver buiten de regio.

De documentaire “Expedition Arctic” biedt een spectaculaire close-up van de MOSAiC-expeditie onder leiding van het Alfred Wegener Institute, Helmholtz Center for Polar and Marine Research (AWI). De Polarstern reist naar een wereld waaruit nauwelijks gegevens bestaan: de Noordpool tijdens de poolnacht. En het toont het wetenschappelijke, logistieke en ook menselijke avontuur van een gemeenschap van onderzoekers en bemanningsleden die zich een jaar lang op het schip laten invriezen in de ijswoestijn bij de Noordpool om de natuurlijke drift van het ijs te gebruiken.

Extreme temperaturen onder de min 40 graden Celsius, duisternis, harde wind en broos ijs vragen constant om nieuwe oplossingen. De coronapandemie stelt iedereen voor extra uitdagingen. Verschillende camerateams van UFA Show & Factual observeren onderzoekers en crew tijdens hun werk in ’s werelds meest onmenselijke regio. Te zien is hoe berenwachters nieuwsgierige ijsberen weghouden van het onderzoeksstation, wetenschappers waardevolle apparatuur naar de ijskoude oceaan brengen en verrassende ontdekkingen spontaan enthousiasme opwekken.

Ongeveer 300 wetenschappers uit 20 landen, meer dan 80 betrokken instellingen, verschillende ijsbrekers, poolvliegtuigen en helikopters, een 389-daagse expeditie en een budget van ongeveer 150 miljoen euro met één doel: een doorbraak in Arctisch onderzoek.

Bron: Kanaal: ARD Datum: 16 november 2020 Duur: 90 min.