Nederlandse artsen maken vuist tegen coronabeleid: “Neem geen blad voor de mond, speak up!”

• woensdag 23 december 2020
  • Een groep van meer dan duizend Nederlandse artsen en medische professionals maakt zich ernstige zorgen over de verstrekkende medische en maatschappelijke gevolgen van de coronamaatregelen. Ze zien dat deze maatregelen ten koste gaan van de volksgezondheid. De initiatiefnemers van de groep hebben het ‘Artsen Covid Collectief’ opgericht.

22 december 2020

De groep, waaronder artsen uit academische ziekenhuizen, wil zich inzetten voor beter onderbouwde en meer evenwichtige maatregelen om de coronapandemie te bestrijden en zal binnenkort concrete voorstellen doen. De afgelopen maanden hebben de medici veel kennis over corona opgebouwd, die nu gebundeld staat op hun website.

Het morele kompas slaat momenteel volledig de verkeerde kant op

Het voornaamste doel van het collectief: corona van de A-lijst van ziektes zien te krijgen. “Covid-19 lijkt niet gevaarlijker of dodelijker te zijn dan andere griepvirussen,” stelt de groep. “Meer dan 98 procent van de mensen wordt niet of nauwelijks ziek. De sterfte ligt rond 0,3 procent en is waarschijnlijk nog lager.” Een ander belangrijk doel van de groep is om zo snel mogelijk weer terug te keren naar ‘normaal’.

“We hebben de artseneed als belangrijk moreel kompas,” zegt oud-kinderarts Giliam Kuijpers, één van de artsen van het collectief, in onderstaande video. “Het morele kompas – heb ik het gevoel – slaat momenteel volledig de verkeerde kant op, waarbij we een stukje menselijkheid uit het oog zijn verloren.”

Het risico dat mensen onder de 60 overlijden aan het coronavirus waar we nu mee te maken hebben, is verwaarloosbaar, zegt internist Evelien Peeters, inmiddels 13 jaar werkzaam als arts. “Ja, sommigen worden er vervelend ziek van, maar zo hebben we veel meer ziektes.”

Morele chantage

“Op het moment dat we door afstandsmaatregelen, door hygiënemaatregelen en door mondkapjesmaatregelen voorkomen dat het afweersysteem van gezonde mensen kan leren en daarmee gezonde mensen sterker kunnen worden, verzwakken we eigenlijk de maatschappij,” stelt Peeters. “Want de barrière die gezonde mensen kunnen vormen tussen het virus en de kwetsbaren, die zijn we niet heel goed aan het opbouwen.”

“Als tegen de bevolking gezegd wordt: doe een kapje om omdat je je oma toch niet dood wilt hebben, dan is dat pure chantage. Morele chantage. Daar moet je dus van wegblijven,” zegt arts Jan Vosters, die 20 jaar lang directeur van de GGD’en in Zuidoost-Brabant was.

Kuijpers doet een oproep aan al haar collega’s in Nederland: “Kijk alsjeblieft heel erg oprecht naar wat er nu gaande is in Nederland en in de wereld. Baseer je op je morele kompas en sta op voor al jouw patiënten, al jouw collega’s en de hele mensheid. En neem daarbij geen blad voor de mond, speak up!”

[Artsen Covid Collectief]