Mag je bed en breakfast eindelijk open na jaren wachten op een vergunning, gooit corona roet in het eten.

• zondag 27 december 2020

• HOLLANDS KROON - HIPPOLYTUSHOEF Ingrid en Marcel van Op Zestien gaan gewoon verder met plannen voor hun nieuwe minicamping

Het was een kwestie van een behoorlijk lange adem. Zo’n vier jaar hebben Ingrid (46) en Marcel Bats (52) moeten wachten op hun vergunning. En nu ze eindelijk hun bed en breakfast in Hippolytushoef mogen exploiteren, gooit corona roet in het eten.

Op Zestien hebben ze het verblijf aan Zandburen 16 genoemd. Slapen Op Zestien behelst de bed en breakfast. Hopelijk kan daar volgend jaar Kamperen op Zestien aan worden toegevoegd. De familie Bats wil een mini-camping op het grote perceel realiseren: met plek voor maximaal dertig tenten of caravans.

Op de plek waar voorheen een manege was gevestigd, zit nu de bed en breakfast. Met op het terrein buiten de drie nieuwsgierige alpaca’s Johnnie, Sjakie en Kees. Op de benedenverdieping de gemeenschappelijke ruimte en boven drie slaapverblijven en een familiekamer.

Er is niets meer wat herinnert aan de acht stallen op de begane grond. ,,We dachten er eerst over om hier een mancave voor onze kinderen van te maken’’, zegt Ingrid. ,,Maar ze zijn nu 21 en zeventien en de behoefte daaraan is toch wat minder.’’

Rok en Lol

Nu is er een spelletjesruimte en je kunt er ontbijten. Een werkende jukebox met daarnaast een bordje met de tekst ’Rok en Lol’. Samen met Johan Krikke vormt Ingrid een muziekduo met deze naam. Zij werkt ook als leerkracht bij OBS De Mient in Niedorp. Marcel bestiert een handelsonderneming, maar heeft zijn handen vol aan het werk aan Op Zestien.

© Foto Peter van Aalst

De blikvanger in de ruimte is zonder twijfel de boot. Euh boot? Ja, boot. Handige Marcel heeft die verzaagd tot een bar. Met krukken aan stuur- en bakboord. Via de keuken kom je achter de tap terecht.

De retrokamer.

Uitzicht

De drie slaapkamers boven hebben elk hun eigen thema. Zo is er een knipoog naar het verleden in de retrokamer en staan er passende attributen in de Afrikakamer. De romantische kamer heeft het mooiste uitzicht vanaf het balkon over de omgeving. Over de waterpartij die de familie heeft laten aanleggen.

De romantische kamer.
    © Foto Peter van Aalst

,,De indeling was nog wel even een ding’’, zegt Marcel. ,,Hier boven was niets. Gewoon kale ruimte. Met tape op de grond hebben we onze mogelijkheden in kaart gebracht. Het was best wel lastig om een indeling te maken.’’

Aan de familiekamer wordt nog volop geklust. ,,We hoopten er in alle rust aan te kunnen werken’’, zegt Ingrid. ,,Maar toen kwam die lockdown. Toen zijn we ’s avonds nog in allerijl naar de Praxis gereden om behangrollen te kopen. Was niet helemaal wat we in gedachten hadden, maar het alternatief was dat we deze tijd niet konden gebruiken.’’

Gast

Corona zat hun dit jaar aardig in de weg. Graag waren ze dit jaar al gestart met het opbouwen van de minicamping. ,,We hebben in de bed en breakfast een gast tot nu toe ontvangen’’, aldus Marcel. ,,Een Duitse vrouw op leeftijd die hier voor de deur met pech stond. Het was een wat ingewikkelde reparatie aan haar auto, dus overwoog ze met de taxi naar huis te rijden. Ze bleef hier een nachtje, omdat een vriend van me haar wagen de dag daarop kon repareren.’’

Met oud en nieuw hadden ze ook gasten staan, maar die boekingen zijn geannuleerd. ,,Ze kunnen hier wel blijven, maar we mogen ze niets te eten aanbieden. Bovendien wilden ze familie hier uitnodigen. Ja, dat kan ook allemaal niet.’’

Het echtpaar heeft volop plannen voor de toekomst. De schuur gaat nog ruimte maken voor een theehuis. In de opslag staan bovendien allerlei materialen om een speeltuintje te maken. Ingrid: ,,Want we richten ons met de minicamping op jonge gezinnen en ouderen. Dit is een minder geschikte plek om jongeren te ontvangen.’’

(Tekst gaat door onder de foto)

De buitenzijde van de nieuwe bed en breakfast in Hippolytushoef.

Wietplantage

Als je hun adres op internet zocht, stond bovenaan de zoekresultaten dat er een wietplantage met 988 planten was gevonden. De erfenis van een vorige bewoner. Daar heeft de familie Bats een tijd last van gehad: nutsbedrijven kwamen geregeld controleren of het nog wel pluis was en het lukte in eerste instantie niet eens om het pand te verzekeren. ,,Maar nu zakt dat bericht gelukkig’’, zegt Ingrid. ,,Er komen steeds meer verwijzingen naar ons bedrijf Op Zestien.’’

Op Zestien.
    Noordhollands Dagblad