Kiezers straffen deelname aan coalitie af

• donderdag 24 december 2020
  • Politieke partijen met wethouders in het college van B en W verliezen gemiddeld vijf procent van hun zetels bij de volgende raadsverkiezingen.

22 december 2020 | Leo Mudde

De belangrijkste verklaring lijkt, dat coalitiepartijen compromissen moeten sluiten en hun verkiezingsbeloften niet altijd kunnen waarmaken. Kiezers straffen dat af.

Niet alle partijen hebben echter nadeel van collegedeelname. De ChristenUnie en de SGP winnen juist zetels, voor de PvdA heeft het leveren van wethouders geen effect. Vooral de SP, maar ook lokale partijen, D66 en GroenLinks worden afgestraft. Ook CDA en VVD leveren zetels in, maar hun verlies is beperkt

Onderzoeksinstituut COELO van de Rijksuniversiteit Groningen komt tot deze conclusie na een analyse van verkiezingsuitslagen van de laatste 28 jaar.

Opvallend is dat collegepartijen alleen worden gestraft wanneer maximaal drie partijen aan het college deelnemen. Zitten er meer partijen in het college, dan leiden die geen zetelverlies. Wellicht is het voor teleurgestelde kiezers dan moeilijker om bepaalde partijen de schuld te geven van tegenvallende resultaten, opperen de onderzoekers.

Ook als een partij landelijk meeregeert is er zetelverlies bij gemeenteraadsverkiezingen.

VNG