EU begroting – Rutte trots op pompgang, Soros razend

• maandag 14 december 2020
  •  Of Polen en Hongarije de pompgang rond de EU begroting daadwerkelijk hebben gewonnen staat nog te bezien; dat Rutte verloren heeft niet, dat is een feit.

DOOR  · 14 DECEMBER 2020

Heel opmerkelijk blijft hoe de staatsomroep een loopje met de feiten neemt:

EU begroting

Over Polen en Hongarije, alsmede het in de kiem gesmoorde gedram van onze leugenpremier? Geen woord! Er was een compromis met Merkel, maar Rutte moest daar eerst nog aan toegeven, was woensdag nog het verhaal. Dat schijnt zich in stilte te hebben voltrokken. Over het EUP gaat een vergelijkbaar gerucht. Geen nieuws is soms ook fakenieuws. Ging het zo als hieronder?

Corona spoedwet, referendum

Nu was altijd al de vraag wat de premier in godsnaam wilde met het opnemen van deze kansloze zaak van het EUP. Ik voorspelde donderdag al heel aardig wat de uitkomst zou worden, en ben daarin niet teleurgesteld. Geen wonder dat alle aandacht ging naar nòg idioter klimaatdoelstellingen. Grootschalig geld weggooien is voor de EU nooit een probleem.

Ook het omkatten van het ESM tot bankenhulpfonds – omineus! – verliep in relatieve stilte.

Soros
    Wie minder laconiek reageerde was de infame Hongaarse financier George Soros. Hij is razend op Merkel. Het toont maar weer eens wie aan welke touwtjes trekt, en verwacht gehoorzaamd te worden. Dat Soros overigens geen woord aan Rutte wijdde is vanzelfsprekend een stevige draai om de oren van Markje – van te weinig belang om te worden uitgescholden? Of een erkenning van zijn beperkte effectiviteit als lakei? Het zal ongetwijfeld nog erger kunnen, maar Rutte wordt ook door Soros gezien als quantité negligeable.

Budapest and Warsaw blocked the approval of a budget last month, accusing Brussels of “political blackmail” over the policy which would require that they adhere to the ‘rule of law and democratic norms’ – which include ‘equal opportunities, combating discrimination, and the cohesion of society’ across Europe.
    Merkel, in response, struck a compromise – temporarily suspending the EU’s mechanism to ‘guarantee the rule of law’ while Brussels goes back to the drawing board, while Poland and Hungary celebrate.

Soros had liever gezien dat de EU gokte dat Polen en Hongarije hun dreigement uit de EU te stappen niet hadden waargemaakt?

In a Thursday Op-Ed in Project Syndicate, Soros said Merkel’s compromise “constitutes the worst of all possible worlds,” and treats Hungary and Poland’s challenge to EU values as a “legitimate political stance deserving of recognition” which will “only add – massively to the risks that the EU now faces.”

Een betaalde lakei van Soros formuleerde het aldus:

Mr. Soros recognizes the “enormous pressures under which Chancellor Merkel has been laboring” and that “she does not want another country, Hungary, to announce its intention to the leave the EU on her watch”. However, the primary victims of the deal that Merkel has reportedly struck with Orbán will be the people of Hungary, Mr Soros argues.

Want nu krijgt Soros niet de kans deze landen nog op het Juiste Sendero Luminoso te brengen?

Enfin, ik herhaal nog maar eens: wie bij deze club wil blijven doet dat voor eigen rekening – Nederland zal er niets beter van worden.

Nexit wordt een steeds beter idee. Maar dat ga je pas zien als je voelt en ziet wat men doet. Vandaar ook: defund de staatsomroep!