’Er moet een gemeentelijk datacenterbeleid komen’, de discussie daarover volgt nog

• vrijdag 18 december 2020
  • Categorie: , ,

•  HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA

Er moet een gemeentelijk datacenterbeleid komen, vindt Lilian Peters van GroenLinks Hollands Kroon. Een motie die zij namens meerdere fracties daarover in de raadsvergadering indiende nam zij donderdagavond weer terug. Het was laat en de (online) verbinding met de wethouder haperde.

Lydia Jasper 18-12-2020

Volgens Peters heeft de gemeenteraad weinig in de melk te brokkelen waar het de plaatsing van datacenters op het grondgebied van Hollands Kroon betreft. ,,De gemeenteraad wordt buiten spel gezet’’, zegt zij. ,,We zijn onlangs geïnformeerd en zijn bijgepraat in twee vergaderingen. Maar dat memo hebben we gekregen na veel duwen en lopen trekken. We moeten veel moeite doen om informatie te krijgen, steeds wachten.’’

Zij vreest dat de gemeenteraad straks alleen op ’het eindproduct’ een klap mag geven. ,,Terwijl er zoveel punten zijn waar we onze mening over willen geven. Inpassing in het landschap, het gebruiken van restwarmte, verkeersafwikkeling, huisvesting.’’

In de motie wordt het college opgedragen te komen met een voorbereidingsbesluit dat voorbereidingsbescherming/aanhoudingsplicht biedt voor de vestiging van datacenters in Hollands Kroon. Dat ontwerpbesluit moet voor het zomerreces van 2021 worden voorgelegd aan de raad. De motie werd ingediend door GroenLinks, PvdA, Lada, Anders!, Fractie Jeff Leever en Groep Ruiter.

Peters wil het onderwerp zo spoedig mogelijk weer op de raadsagenda zetten. ,,De vestiging van datacenters in Hollands Kroon is een gevoelig politiek en maatschappelijk vraagstuk geworden.’’

Het voorbereidingsbesluit zou het bestuur van Hollands Kroon de tijd geven om de bestaande beleidskaders te evalueren en waar nodig aan te passen. ,,Het besluit voorkomt dat de ambities van nieuw beleid worden ingehaald of doorkruist door de praktijk van het oude beleid.’’

Noordhollands Dagblad