Drie getergde Krabbendammers staan op in strijd tegen ’verminking’ van polderlandschap. ’Megalomane plannen voor windmolens zijn onacceptabel’

• dinsdag 8 december 2020
  • KRABBENDAM

Drie getergde mannen uit Krabbendam staan op in de strijd tegen wat zij noemen ’de verminking van ons polderlandschap’. Een wethouder van duurzaamheid noemen zij onverbloemd ’de wethouder van duurzame ontwrichting’.

Ed Dekker 8-12-2020

Frank Niele, Alex Moerkerken en Hans Sint zijn gedoken in ’megalomane’ windmolenplannen voor Noord-Holland Noord. ,,Wij zijn verbijsterd over de dreiging van groene industriegebieden in het platteland. De voorgenomen komst van windreuzen van misschien wel hoger dan tweehonderd meter is disproportioneel. Zo verwordt onze woonomgeving tot een soort Madurodam.”

In stevige brieven aan gemeenten en provincie hebben de drie Krabbendammers gevraagd tot inkeer te komen. Deze week gaan er opnieuw mails uit, naar de fractievoorzitters in de Schager gemeenteraad. ,,Wij vragen hen zich sterk te maken voor de Wieringerhoek: windmolens en zonne-eilanden in het IJsselmeer, waar geen mensen wonen. Dit project maakt turbines en zonneweiden op land overbodig.”

Verzoek aan minister

Het drietal ziet de Wieringerhoek als dé oplossing voor Noord-Holland Noord in de zoektocht naar meer duurzame energie. De provincie heeft in november minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat verzocht de Wieringerhoek te betrekken bij de Regionale Energie Strategie, de landelijke marsroute voor voldoende ’groene energie’. Niele: ,,Dat verzoek steunen de colleges van Hollands Kroon en Medemblik. Nu Schagen nog.”

Ze weten waar ze het over hebben. Niele, Moerkerken en Sint zijn drie jonge gepensioneerden. De een werkte bij de Shell, de ander zat bij TNO en de Inspectie Leefomgeving & Transport. Nummer drie had jaren te maken met ’groene vraagstukken’. Geen kinderachtige jongens dus. Ze schrokken van plannen van de gemeenten Bergen en Schagen voor nieuwe en grotere windmolens langs het Noordhollands Kanaal, dat was het begin. Voor Bergen gaat het om vier á vijf stuks, voor Schagen om een kilometers lang ’zoekgebied’.

Onacceptabel

Na de eerste schrik verdiepten de Krabbendammers zich verder in de voorlopige energieplannen voor deze regio. ’Volstrekt onacceptabel’, was hun conclusie. Zij wijzen op de ’enorme negatieve impact’ van windreuzen op het landschap. leefbaarheid en gezondheid’.

,Bergen denkt aan molens van 177 meter hoog, net zo groot als die in Windpark Wieringermeer. Die turbines zie je van kilometers afstand. Voor de Nederlandse WindEnergie Associatie zijn dit nu al kleine molens, met een vermogen van 3,6 Mwh. Deze branchevereniging ziet meer rendement in molens tot 6 Mwh. Haar vuistregel is: twee keer grotere wieken levert vier keer meer op. Dan weet je welke kant het op gaat. En daarom moeten we nu opstaan.”

kant het op gaat. En daarom moeten we nu opstaan.”

Deze flyer is verspreid in en rond Krabbendam.