Collectie Rob Scholte toch openbaar geveild na breuk tussen kunstenaar en advocatenkantoor Friedberg & Mahn. Den Helder krijgt deel van de opbrengst

• dinsdag 15 december 2020
  • DEN HELDER

De kunstcollectie van het Rob Scholte Museum wordt toch openbaar geveild. Reden daarvoor is een breuk tussen de kunstenaar en het advocatenkantoor Friedberg & Mahn. Dinsdag is de openbare verkoop door de deurwaarder aangezegd.

Hans Brandsma 15-12-2020

De opbrengst van de kunstcollectie, die uit zo’n achtduizend werken bestaat, wordt naar rato verdeeld onder de gemeente en het advocatenkantoor.

De schuld van Rob Scholte aan de Den Helder bedraagt bijna 550.000 euro, bij Friedberg & Mahn heeft de kunstenaar nog een rekening van enkele tonnen uitstaan. De gemeente informeerde disndag de raad van Den Helder dat Friedberg & Mahn Advocaten niet langer de belangen behartigt van het Rob Scholte en zijn museum dat in het voormalige postkantoor aan de Middenweg in Den Helder was gevestigd. Op uitnodiging van de advocaten is de gemeente Den Helder daarna met het kantoor in overleg getreden. Uitvloeisel daarvan was dat de gemeente de openbare verkoop van de kunstcollectie van het voormalige Rob Scholte Museum overneemt. Die verkoop zal al in januari volgend jaar van start gaan.

Benno Friedberg, de vaste advocaat van Rob Scholte en zijn museum, wil niet op de breuk ingaan. ,,Het gaat om een relatie tussen een advocaat en een klant en daarbij wordt geheimhouding betracht. Het is een zaak waar ik graag verder mee was gegaan, want ik had het onrecht dat Rob is aangedaan graag rechtgezet.’’ Duidelijk is wel dat het advocatenkantoor het initiatief voor de breuk heeft genomen. Scholte zelf was dinsdag zelf niet voor commentaar bereikbaar.

Rekening

In april 2018 liet de gemeente Den Helder het pand met toestemming van de rechter ontruimen en legde beslag op de kunstwerken. De rekening ging naar Scholte, die niet betaalde. De gemeente werd later teruggefloten de voorzieningenrechter, waarna de het advocatenkantoor beslag liet leggen op de collectie van Scholte.

Noordhollands Dagblad

Wat een schande!

Dennisloef zei

Hoe mooi ik het Rob Scholte museum in Den Helder natuurlijk vond, was de kunstenaar natuurlijk nooit een aimabel vriendelijk mens. Altijd was Rob tegendraads, wat een kunstenaar ook hoort te zijn natuurlijk. Maar ja als de partijen eindelijk na jaren hun uitstaande geld wel eens willen zien wat hun door de rechter is beloofd, komt er vaak ruzie van en daar is Rob heel erg goed in. Jammer dat zo'n bijzondere collectie gaat verwateren omdat het bij heel veel mensen terecht komt en wij nog geen kwart hebben mogen zien...

Dennisloef zei

Gisteravond de docu gezien over Rob Scholte. Hoe diep bedroevend is het om die lui van de Gemeente Den Helder te zien.
    Dat is volk dat voor zijn burgers op moet komen.
    We weten natuurlijk niet alles voor 100% maar dat het niet klopt is welbekend.
    Dat de gemeente met de crimineel Tuin in zee is gegaan is een nog grotere schande. Het lijkt Meskers wel in Hollands Kroon.
    We hebben het over landen als Albanie, Egypte, China, Venezuela maar hier is het verhoudingsgewijs net zo erg.

En nu? Nu is alles klaar! De gemeente met de crimineel Tuin ook tevreden maar het blijft een kankergezwel dat af en toe behandelt wordt maar iedere keer weer genadeloos toeslaat en op een gegeven moment fataal is.
    Den Helder was een prachtig punt om een museum te hebben. Met de trein kon je er zo heen; het was het eindpunt. Klaar in het museum? dan kon je snel weer terug. Welk museum heeft dit. En bovendien; je kon er van alle soorten kunst zien.
    En Den Helder is nu geworden wat het vóór Rob ook was. Een vieze, donkere, ongezellige, door militairen bewoonde aggenibis stad.
    Er wonen hoofdzakelijk arme mensen en daar kan een stad niet op draaien.

De rechter had hier moeten ingrijpen. Deze kunst is bij opbod te verkrijgen. Ik denk dat *mijnheer* Tuin ook wel een paar werken zal kunnen kopen.

Wat een ongelooflijke schande in dit land.

Dieptreurig is het ambtenarenapparaat tegenwoordig en het wordt van kwaad tot erger. De dames en heren ambtenaren voelen zich onaantastbaar, hierin geholpen door de politiek en vaak ook de rechterlijke macht(ook ambtenaren met bijbaantjes).

Hoe de ambtenaren boven de wet staan in Nederland heeft de Toeslagenaffaire ons wel geleerd, ook dat verschillende politici met aan het hoofd Rutte blijk hebben gegeven ernstig aan dementie te lijden. Door dat soort lieden worden we geregeerd, het is niet iets om trots op te zijn.

Op 17 maart kunnen we stemmen jongens.