’Ik zou de stekker eruit trekken’ aldus de grootste oppositiepartij over de coalitie in Hollands Kroon. ’Een groot deel van de raad heeft zitten slapen’

• dinsdag 17 november 2020
  • Categorie: , , , ,
  • ,,Als ik in hun schoenen stond, zou ik de stekker eruit trekken’’, aldus fractievoorzitter Alexander Bügel van oppositiepartij OHK over de coalitie binnen Hollands Kroon. Hij steekt ook de hand in eigen boezem, want waar het over het heikele punt van de datacenters in de Wieringermeer ging ’heeft een groot deel van de raad zitten slapen’.

Niet alle oppositiepartijen binnen de gemeenteraad trekken overigens even stevig van leer na de gebeurtenissen van afgelopen weekend. Toen Jeff Leever uit de fractie van SHK vertrok, omdat hij werd gedwongen om zijn vragen aan het college over datacenters in te trekken.

Volgens fractievoorzitter Sylvia Buczynski (PvdA) worden er nu een hoop krokodillentranen gestort. Tenslotte werd er wel door de raadsleden meegestemd. ,,Toen het eerste datacenter werd neergezet, waren we hartstikke blij. Het was goed dat de Wieringermeer een boost kreeg en de economie kon groeien.’’

Zetels

Het rommelt al langer binnen de lokale politiek. Zo was een verschil van mening over datacenters de reden waarom raadslid Lars Ruiter de VVD in oktober verliet en als Groep Ruiter doorging. Hij kon zich niet verenigen met de gekozen koers. En nu dus Jeff Leever. In nog geen anderhalve maand is de coalitie twee zetels kwijtgeraakt.

De stemverhouding binnen de gemeenteraad komt nu op 15-14 en dat betekent een hele krappe meerderheid voor SHK/VVD/CDA. Wanneer er bij heikele onderwerpen gestemd moet worden, kan de afwezigheid van een raadslid - of zijn of haar afwijkend standpunt - al een wereld van verschil maken.

Raar

OHK diende de vragen van Jeff Leever alsnog in. ,,De raad heeft een controlerende taak’’, zegt Alexander Bügel. ,,Dan is het toch raar dat onder dwang aan een raadslid wordt gevraagd kritische vragen terug te trekken? Zo werkt het niet. Er zijn spelregels. Jeff Leever en Pim de Herder die de vragen indienden, zijn gekozen volksvertegenwoordigers die deel uitmaken van een partij. Maar het betekent niet dat ze zich aan de fractiediscipline moeten houden.’’

De uitleg van fractievoorzitter Jip Pankras van SHK vindt hij overigens zwak. ,,Dat je niet weet of de vragen nu wel of niet zijn ingetrokken. Dat komt op mij over alsof hij aan het redden is wat er te redden valt.’’

Waar heeft de gemeenteraad mee ingestemd toen het conceptplan Gebiedsplan Wieringermeer in april werd afgeschoten? De procedure stopte weliswaar, maar er zou nog wel worden gekeken naar lopende initiatieven. Volgens hem heeft de raad op dit moment niet alle informatie die nodig is om daarover te kunnen besluiten. In januari komt een raadsvoorstel. ,,Als we daarmee instemmen, waar is dan het eind?’’

Geloofwaardig

,,Een groot deel van de raad heeft zitten slapen en was niet scherp genoeg’’, zegt hij. ,,Aan de andere kant is het college niet pro-actief geweest. Die houdt de kaarten tegen de borst. Hoe geloofwaardig is dat?’’

Fractievoorzitter Lilian Peters zegt dat GroenLinks veel vragen heeft gesteld tijdens het proces, maar dat het verkrijgen van de juiste informatie moeizaam ging. ,,Er is in april een trucje toegepast toen er werd gesproken over de lopende initiatieven. Dat beslispunt is niet opgenomen in het besluit. Als raad waren we niet scherp genoeg om daar toen op door te vragen. Ik heb nu het gevoel dat alles naar achteren wordt geschoven, dat er eerst een bestemmingsplanwijziging moet komen. Maar we moeten eerst nadenken over vestigingsvoorwaarden en dan pas kaders stellen.’’

Zij begrijpt niet waarom de vragen van Leever onder druk moesten worden teruggetrokken. ,,Het was beter geweest om de vragen te stellen en de antwoorden af te wachten, dan hadden ze die heisa niet gehad. Het was een hele vreemde reactie. Binnen je partij moet je ruimte voor discussie bieden. Net als dat ik ook niet begreep waarom Lars Ruiter op het matje moest komen nadat hij zijn verhaal had gedaan. Dan ondergraaf je je eigen beleid.’’

De coalitie heeft een te krappe meerderheid nu, vindt ze. ,,Welke partij binnen Hollands Kroon zou zich nu willen branden aan dit dossier?’’

Lars Ruiter volgt het verhaal met interesse. ,,Ik weet in ieder geval dat een SHK-raadslid de petitie tegen de bouw van meer datacenters in de Wieringermeer heeft ondertekend. Ik ben heel benieuwd wat een aantal raadsleden nu gaan doen.’’

Gevoelig

Sylvia Buczynski stelt zich wat milder op inzake de datacenters. ,,Ik kan begrijpen dat er met de komst gevoelige informatie is gemoeid waarvan het niet wenselijk is dat die allemaal op straat komt te liggen. De technoreuzen hebben een gigantische juridische machinerie achter zich. Dan kom je daar als wethouder uit Hollands Kroon te staan.’’ Wel vindt zij 170 hectare aan datacenters in de Wieringermeer ’veel te veel’.

Zij wil niets zeggen over SHK. ,,Ik vind wel dat er weinig beweging is in de coalitiepartijen richting de oppositie. Er is ons amper wat gegund. Ik weet niet wat voor staartje deze zaak krijgt. We gaan niet op emoties af en zien dit niet als een uitgelezen moment om iemand pootje te lichten.’’

Lees ook:

Lagere lasten door al die datacenters?

’Inmiddels is de coalitie ontploft!’

De coalitie wankelt in Hollands Kroon

Noordhollands Dagblad

Niet alleen met de datacenters maar ook met de logiesaccommodatie voor arbeidsmigranten. Dit klopt ook van geen kanten. Er staat een accommodatie zonder vergunning en er mochten geen tijdelijke units neer geworden maar wat gebeurt er nu overal??? Tijdelijke units!!! Wie draait er nu steeds?? Ra ra...

Kortom, de commentaren lezend, komt het er op neer dat alles met de mantel der liefde bedekt wordt. Zo kennen we de politiek weer. Mensen met de ruggengraat van een kwal zijn tegenwoordig uitermate geschikt als politicus en bovendien moeten ze kunnen liegen alsof het gedrukt staat.