Havenbedrijf halveert liggelden voor reguliere binnenvaart om meer klandizie binnen te halen

• donderdag 19 november 2020
  • Categorie: , ,
  •  DEN HELDER

Port of Den Helder heeft de liggelden voor de reguliere binnenvaart gehalveerd. Het havenbedrijf hoopt daardoor meer klandizie te trekken.

Delano Weltevreden 19-11-2020

PODH hanteerde tot 1 oktober voor de reguliere binnenvaart een tarief van 22 cent per ton laadvermogen. Het tarief is nu gehalveerd, blijkt uit antwoorden van het college op vragen de ChristenUnie.

Uit het periodieke gesprek van PODH met de branchevereniging voor de binnenvaart, Schuttevear, en de periodieke benchmark blijkt dat het nieuwe tarief beter past bij de gewone binnenvaart.

Stimuleren

De tariefverlaging is ingevoerd om de gewone binnenvaart in de havens van Port of Den Helder te stimuleren, met name voor de ontwikkeling van Kooyhaven. Bij gewone binnenvaart gaat het om het oppikken van lading op een distributiepunt, het elders afleveren en met nieuwe lading terugvaren.

Het oude tarief was gebaseerd op projectgerelateerde binnenvaart naar Den Helder. Bijvoorbeeld voor het gebruik van Kooyhaven voor ondersteuning van baggeren van het kanaal of een ponton om de silo’s af te leveren in Kooyhaven. Het aangepaste tarief is ingevoerd per 1 oktober 2020. Dat is volgens het havenbedrijf en de gemeente te recent om te kunnen zeggen of het effect heeft.

Aanbod

Volgens de directie van het havenbedrijf moet er voldoende aanbod van vracht zijn om het voor bedrijven interessant te maken om zich op Kooyhaven te vestigen. Het relatief bescheiden aantal binnenvaarttransporten van en naar Den Helder is volgens PODH niet een gevolg van de ligplaatstarieven, maar van het gebrek aan voldoende transportvolume om een binnenvaart-transportlijn rendabel te maken.

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

En dátin een ondiepe haven ? Welk een schande.