De betekeniseconomie: van ideaal naar werkelijkheid? Een gesprek met Kees Klomp

• donderdag 19 november 2020
  • Categorie:
  •  Jelle van Baardewijk in gesprek met lector Betekeniseconomie Kees Klomp. “Wat instort is de illusie dat we ons uit deze crisis kunnen groeien."

19-11-2020

Jelle van Baardewijk in gesprek met lector Betekeniseconomie Kees Klomp. “Wat instort is de illusie dat we ons uit deze crisis kunnen groeien." In zijn werk probeert Klomp, geïnspireerd door allerlei radicale denkers, voorbij het huidige economische model te denken. Hij spreekt over de betekeniseconomie. Klomp: “Ik zou dat definiëren als een economisch systeem of beginsel waarin niet welvaartsontwikkeling en economische groei centraal staat, maar welzijnsontwikkeling.” Het is met andere woorden een herziening van wat we van waarde vinden. Dit komt voort uit de gedachte de het huidige systeem gebaseerd op groei uiteindelijk onhoudbaar is. “Ik heb de neiging om de ecologische waarheid boven de economische te plaatsen.” Toch is het een gigantische opgave om deze verandering in het denken te realiseren. Onze levensstandaard is enorm gegroeid, zo vertelt Klomp, en dat heeft bijgedragen aan onze ervaring van welbevinden. Maar inmiddels zijn we een overontwikkeld land: welvaartsgroei zorgt niet meer per se voor meer welzijn. Klomp: “Wat instort is de illusie dat we ons uit deze crisis kunnen groeien. Ik denk dat de meest hardnekkige en pijnlijke illusie is om los te laten.” Op diverse plekken ziet Klomp deze betekeniseconomie ontstaan. Vooral in de voedsel- en energiesector ziet hij aanknopingspunten bij nieuwe coöperaties. “Ze veranderen eigenlijk de markt.” Klomp verwacht daarbij meer van bewegingen van onderop dan van de overheid. “Je hebt niet zoveel fantasie nodig om in onze regering een groot ministerie van economische zaken te zien.” Desondanks ziet Klomp wel voortuitgang in het toenemende debat over andere waarden dan de louter economische. Hij spreekt ook over de spirituele kant van betekenis. “Ik denk dat als je het over doelen en bedoeling hebt [..] dan kun je veel makkelijker met elkaar gemeenschappelijke grond vinden.” -- 0:30 Wat is een betekeniseconomie? 3:40 Snap je dat het vreemd is dat je begint over krimp in de coronacrisis waarin veel mensen hun werk verliezen? 6:13 Wat zijn voorbeelden van bedrijven of ketens van post-groei economie? 11:51 Zie jij in Nederland voorbeeld die het consumineren vorm te geven? 17:00 Hebben we niet gewoon een vette crisis nodig om tot een betekeniseconomie te komen? 22:50 Zie jij een kans voor de overheid of zie je meer in een beweging van onderop? 26:04 Welke sectoren zijn volgens jouw cruciaal voor de omwenteling naar een betekeniseconomie? 28:42 Kun je ingaan op ‘betekenis’? Dat heeft een ethisch en zelfs een spirituele kant.. 32:38 Denk je dat Boeddhisme en mindfulness helpt op weg naar de betekeniseconomie, of kan dat ook vanuit een christelijk of ander perspectief? -- De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van journalist Paul van Liempt, filosoof Ad Verbrugge en David van Overbeek De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met de VU, Centrum Ethos en Filosofische School Nederland. Volg ons! Website: https://www.denieuwewereld.tv Twitter: https://twitter.com/De_NieuweWereld

De Nieuwe Wereld