Den Helder moet bewijzen dat de kunstcollectie van Rob Scholte verzekerd is én was, vindt Behoorlijk Bestuur.

• vrijdag 27 november 2020
  • Categorie:
  • DEN HELDER -  ’We willen de polis en de voorwaarden zien’

Burgemeester en wethouders moeten de gemeenteraad direct de polis en de voorwaarden laten zien waaronder de kunstcollectie van Rob Scholte bij veilingbedrijf BVA is verzekerd.

Dat eist Behoorlijk Bestuur van het college. De fractie is onaangenaam verrast door publicaties in deze krant waarin Rob Scholte zegt dat zijn collectie niet meer verzekerd is, omdat de gemeente zich niet aan de polisvoorwaarden heeft gehouden. ,,Maandag heeft onze fractie vragen gesteld over het Rob Scholte dossier. Vier dagen later stuiten we in diverse media op nieuwe geluiden, waarmee de gemeente Den Helder wederom in een kwaad daglicht komt te staan.’’

Raetsheren

Oliver W. Anderson (Stichting Adviesman) adviseert de kunstenaar over deze kwestie. Hij zegt dat de gemeente zich niet heeft gehouden aan de voorwaarden van de verzekering die is afgesloten bij Raetsheren van Orden. Een dag voordat de gemeente het Rob Scholte Museum liet ontruimen is de collectie daar verzekerd. In de polis staat dat de dekking van 5 miljoen euro alleen geldt als van elk van de achtduizend kunststukken een rapport is opgemaakt waarin is opgenomen in welke staat het object verkeert. En alleen medewerkers van Imming, waar de collectie aanvankelijk was opgeslagen, mochten de kunstcollectie inpakken en vervoeren.

Plank mis

Volgens gemeentelijk woordvoerster Joyce in ’t Veld slaat Scholte de plank volledig mis. De collectie is wel degelijk verzekerd. Omdat er nog allerlei juridische procedures lopen, wil de gemeente geen nadere informatie over de kwestie verstrekken.

Fractievoorzitter Sylvia Hamerslag neemt daar geen genoegen mee. Zij wijst het college er op dat het dagelijks bestuur verplicht is de gemeenteraad te informeren. ,,Waarom is de heer Scholte er niet van op de hoogte dat de collectie is verzekerd? Wij willen weten voor welk bedrag de collectie verzekerd is. En we willen de verzekeringspolis zien en de voorwaarden die met de verzekeringsmaatschappij zijn afgesproken.’’

Vijftig

BB wil ook de conditierapporten zien die in 2018 moesten zijn opgesteld vóór het transport van de kunstcollectie naar Imming. ,,We hoeven niet alle achtduizend rapporten te zien. Vijftig vinden we voldoende.’’

Als die rapporten er niet zijn, is dat een probleem, vindt BB. ,,Het is of was een voorwaarde van de verzekeringspolis. Door het niet maken van de conditierapporten kan de gemeente aansprakelijk worden gesteld voor alle schade aan de kunstwerken, ook al waren ze in het museum mogelijk al beschadigd. We willen ook weten waarom de gemeente zich niet aan de voorwaarden heeft gehouden.’’