De bibliotheken in de Noordkop hebben afscheid genomen van kinderboeken met Zwarte Piet. ’Hiermee sluiten we aan bij de maatschappelijke situatie’

• donderdag 12 november 2020
  • Bibliotheken zijn op grote schaal bezig met het verwijderen van kinderboeken waar Zwarte Piet in voorkomt. In de Noordkop hebben bibliotheken in het voorjaar al een grote schoonmaak gehouden.

„De afgelopen twee jaar kopen wij al geen boeken meer waar traditionele Zwarte Pieten in voorkomen”, zegt Anita Ruder, waarnemend directeur van Kopgroep Bibliotheken. „Tijdens de lockdown in maart hebben we onze tijd gebruikt om de hele collectie te saneren. Ook de sinterklaasboeken zijn hierbij onder de loep genomen. Alle traditionele boeken die er nog waren, zijn eruit gegaan. Dat is dus niet iets wat nu ineens speelt omdat Sinterklaas eraan komt.”

Het gebeurt meer dat boeken worden afgeschreven, alle boeken worden beoordeeld op hun staat. „Kinderboeken worden veel gelezen en ze raken daardoor sneller beduimeld. Die schrijven we dus sowieso eerder af. Vervolgens updaten we onze collectie naar de actuele situatie”

Nieuwe boeken

Kinderen hoeven niet bang te zijn dat er nu helemaal geen sinterklaasboeken meer zullen liggen in de bieb, stelt Ruder gerust: „Er komen steeds meer boeken op de markt die inspelen op de actualiteit. Dit zijn ontzettend leuke en spannende verhalen. We hebben alvast een mooie display gemaakt met boeken voor als we straks weer open kunnen. Het zijn niet alleen maar boeken met witte pieten, ook pieten met verschillende kleuren en roetveegpieten. Hiermee sluiten we aan bij de maatschappelijke situatie.”

De afgeschreven boeken met Zwarte Piet belanden niet direct in de prullenbak. Deze worden onder andere door verenigingen opgehaald die ze bijvoorbeeld kunnen verkopen als oud-papier.

Lees ook: Bibliotheken in West-Friesland halen boeken Zwarte Piet uit de kasten

Noordhollands Dagblad

Totaal belachelijk. Schrap de subsidie maar voor bibliotheken.

Jan zei

Haal ze maar op, maar niet voor oud papier maar voor die (vele) mensen die er nog wel behoefte aan hebben (55%). Belachelijk gedoe. Wat is het volgende, de Sint zelf? (Katholiek, bisschop, man, vriendelijk maar autoritair...).