Wat doen techbedrijven met ons onderwijs? Een gesprek met Mirjam Remie

Datum:
  • zaterdag 24 oktober 2020
  • in
  • Categorie:
  • Ad Verbrugge in gesprek met redacteur onderwijs van NRC Mirjam Remie over de digitalisering in het onderwijs.



    23-10-2020







    Ad Verbrugge in gesprek met redacteur onderwijs van NRC Mirjam Remie over de digitalisering in het onderwijs. “Leerlingen hebben het gevoel dat ze bol.com-pakketjes zijn geworden.”

    -- Schrijf je in voor onze nieuwsbrief op: www.denieuwewereld.tv -- Al voor de huidige pandemie begon Remie te schrijven over digitalisering en technologisering in het onderwijs. “Toen kwam de coronacrisis en kwam het in een grote stroomversnelling.” Veel scholen en universiteiten is een digitale infrastructuur verworden tot de nieuwe standaard. Remie pleit ervoor dat we daar een publiek en politiek debat over blijven voeren. “We moeten ons wel afvragen: willen we dit?” De grote techbedrijven zijn steeds dominanter aanwezig op de educatiemarkt. Daarbij zijn ze geen neutrale spelers, zo vertelt Remie “Bedrijven zijn best ideologisch, ze hebben er ideeën bij wat de ideale leerling is en wat de werknemer is van de toekomst. En ze vertalen dat uiteraard in haar producten.” Er zit een zekere onderwijsvisie ingebakken in de programma’s die bedrijven ontwikkelen. Bedrijven verkopen hun onderwijsproducten als dé sleutel om werkdruk te verlagen, het leren leuk te maken en de sociaal-emotionele vaardigheden van leerlingen te verbeteren. In dit gesprek vertelt Remie over haar bezoek aan een grote onderwijsbeurs. “De stands van Google, Microsoft en Facebook staan daar als een soort kerken in het midden [..] het wordt bijna een soort religie.” Tegelijkertijd is het de vraag of leerlingen gebaat zijn bij de programma’s van deze techgiganten. Alles wordt op die manier gemonitord, terwijl een leerling ook een eigen ruimte nodig heeft. “Leerlingen hebben het gevoel dat ze bol.com-pakketjes zijn geworden.” Private partijen als Google en Microsoft grijpen zo inhoudelijk diep in op publieke instelling als scholen en universiteiten. Bovendien gaat achter het gebruik van die programma’s ook een problematische filosofie schuil, zo betoogt Remie. Alles is meetbaar en transparant. “Het is een gekke illusie dat je het menszijn of leerling-zijn plat kunt slaan tot een grafiek.” Vandaar dat in de ogen van Remie deze technologisering ook een politiek en maatschappelijk vraagstuk is. “Ik wil dat mensen nadenken over waarom een technologie gemaakt is zoals ie is gemaakt [..] Dan kun je nadenken over de consequenties.” -- 0:51 Jij hebt een artikel geschreven over de digitalisering in het onderwijs. Wat was daarin jouw centrale punt? 6:24 Jij was op een onderwijsbeurs. Kun je omschrijven wat daar gebeurt? 9:12 Over een voorbeeld van sociaal-emotionele vaardigheden leren via Minecraft 12:51 Zie je ook dat AI en de machine de functie van de leraar gaat overnemen? 19:45 Jij bent ook bij een aantal leerlingen langsgegaan? “Je die zeggen: ik heb het gevoel dat ik in een tunnel zit soms” 27:00 Over hoe technologiebedrijven onderwijs vaak benaderen: als cursussen. 31:16 Zijn jou deze zomer nog nieuwe dingen opgevallen? 33:52 Zie je het als een reëel scenario dat minder leraren een besparingsmodel wordt? 40:33 “Alsof het managementdenken dat we überhaupt als in scholen hadden geïntroduceerd verder wordt versterkt” 41:52 Wat is jouw missie als journalist, wat wil je met de artikelen over dit onderwerp? -- De Nieuwe Wereld TV

    0 reacties :

    Een reactie posten