Het einde van de monopolies van YouTube en Google? Een gesprek met Dimitri Tokmetzis

Datum:
  • zaterdag 24 oktober 2020
  • in
  • Categorie: , ,
  • Jelle van Baardewijk in gesprek met datajournalist Dimitri Tokmetzis over de grote techbedrijven. “Ik denk dat er collectieve actie nodig is.”



    24-10-2020



    Als datajournalist onderzoekt Tokmetzis al jaren platformbedrijven en de techindustrie. Afgelopen week had Arjen Lubach in zijn populaire programma stevige kritiek op voornamelijk YouTube. De algoritmes zouden complottheorieën aan de man brengen. Tokmetzis: “Dat is terecht denk ik. Maar wel om een andere reden dan hij daar voorstelt.” Natuurlijk is er een effect waarbij de gebruiker dezelfde filmpjes wordt aangeraden als waar hij al naar keek, zo vertelt Tokmetzis. Maar dat ligt niet enkel en alleen aan de platforms. “Er is echt wel wat meer voor nodig voor mensen om te radicaliseren.” Dat neemt niet weg dat YouTube en Facebook uiterst problematisch bedrijven zijn geworden, zo betoogt Tokmetzis. Hij spreekt over ontwrichting van economische en maatschappelijke aard. Economisch, omdat techbedrijven in diverse sectoren monopolist zijn. En maatschappelijk, omdat het gebruik polarisatie in de hand werkt. Facebook en YouTube hebben geen journalisten in dienst, zo stelt Tokmetzis, “maar ze vervullen wel dezelfde functie [als gewone media]. Ze moeten zich afvragen of ze dat misschien niet moeten doen.” We kunnen de omvang en impact van de grote techbedrijven – Apple, Alphabet, Microsoft, Amazon en Facebook – nauwelijks onderschatten. Tokmetzis vertelt dat deze vijf meer waard zijn dan Groot-Brittanië, Frankrijk en Italië samen in een jaar verdienen. “Bedrijven op deze schaal hebben we nog nooit gezien.” Dat vraag volgens hem om een politiek antwoord. “In deze discussie zie je terug waarom Europa hard nodig is. [..] Misschien met een vorm van industriepolitiek.” Dat betekent zwaar investeren in de eigen industrie en deze ook beschermen tegen overnames. “Ik denk dat er collectieve actie nodig is. Dus een toezichthouder die erop toeziet dat een partij zich goed gedraagt. Ik kan dat nooit afdwingen als individu.” -- 1:29 Lubach was in z’n aflevering erg kritisch op YouTube. Hoe zie jij dat als surveillance en technologie journalist? “Dat is terecht, lijkt me” 2:24 Hoe doe jij onderzoek naar online platforms? 7:57 “Een platform als YouTube of Facebook moet besluiten: wat voor medium willen wij zijn?” 10:47 Wat zijn de criteria die de content sturen op YouTube? 13:37 Over het moderatiebeleid van online platforms 18:50 Hoe kijk jij er tegenaan dat men nu platformbedrijven wil splitsen? 25:03 Welke koers moeten we varen, een Europees model? “Je, ik ben van huis uit een overtuigd Europeaan” 27:38 Hoe zie jij de concurrentie tussen China en Amerika? 28:59 Over data en privacy 33:15 Gaan algoritmes van bijvoorbeeld platforms als YouTube slimmer worden? 34:49 Kun je toelichten wat je hebt geschreven over de Coronamelder? 39:35 Zullen sociale media volgens jou op de komende verkiezingen een grote invloed hebben? 46:41 Hoe word jij ontvangen bij techbedrijven? “Niet” -- De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van journalist Paul van Liempt, filosoof Ad Verbrugge en David van Overbeek

    De Nieuwe Wereld


    0 reacties :

    Een reactie posten