Auteur: Charles Rotter.

Vertaling: Martien de Wit.

In een interview met publicist Roland Tichy zei prof. Fritz Vahrenholt – één van de grondleggers van de moderne milieubeweging in Duitsland – dat we in feite drie generaties de tijd hebben om het energiesysteem van de wereld te vernieuwen tot een schoner en duurzaam systeem.

Hij verwerpt de claim van ‘Fridays For Future’ dat er nog maar 12 jaar over zijn. Er is geen klimaatcrisis.

In het interview herinnerde moderator Tichy eraan dat de beschaving 7000 jaar geleden begon, een tijd waarin het “3°C warmer was dan vandaag”, en Vahrenholt antwoordde dat hij verwacht dat de beschaving zeker nog zevenduizend jaar zal voortduren. Destijds was er geen omslagpunt, waarom zou er nu een omslagpunt zijn? “Warmte en vocht zijn altijd goed geweest voor de mensheid,” zei Vahrenholt. “Koude was de grootse vijand van de
mensheid.”

Genoeg tijd om rationeel te handelen

De Duitse professor zei ook dat de voorspelde catastrofe “niet plaatsvindt” en dat beleidsmakers proberen “paniek en angst te gebruiken om de mensen tot handelen te bewegen”. Veel van de opwarming die sinds 1850 is gemeten, is het resultaat van de natuurlijke opwarming die plaatsvindt door het einde van de Kleine IJstijd, legde hij uit.

Duitsland’s groene fantasie

Later noemt de Duitse professor in de chemie het geloof dat wind en zon in staat zijn om fossiele brandstoffen te vervangen “fantaseren” en dat Duitsland, met zijn 2,3% aandeel in de wereldwijde CO2-uitstoot, het wereldwijde klimaat kan redden “een sprookje”.

Ondertussen wordt de opwarming van de laatste 150 jaar voor een groot deel veroorzaakt door natuurlijke cycli. “In de 20e eeuw was de zon actiever dan op enig moment in de afgelopen 2000 jaar.” Economisch gezien gelooft Vahrenholt dat een waanzinnige stormloop op hernieuwbare energiebronnen zal leiden tot “vreselijke” economische
gevolgen voor de Europese industrialisatie.

Over het onderwerp van een wetenschappelijke consensus zegt de Duitse hoogleraar dat dit een claim is van het IPCC, dat wordt geleid door de VN met een agenda erachter.

Elektrische auto’s is een idioot idee

Vahrenholt gelooft ook dat elektrische auto’s aangedreven door batterijen geen haalbare technologie is, en dat andere deskundigen het stilzwijgend “een idioot idee” noemen, en zich niet uitspreken uit angst voor het verliezen van onderzoeksgelden. Het overgrote deel van de financiering van wetenschappelijk onderzoek komt van de Duitse regering.

“Akkoord van Parijs al dood”

De professor in de chemie, co-auteur van een recente bestseller, beschrijft Duitsland ook als een land in ontkenning als het gaat om het bredere mondiale debat over klimaatwetenschap, en verklaarde het Akkoord van Parijs “reeds dood”.

“Het akkoord is al dood. Poetin zegt dat het onzin is. […] De Amerikanen zijn eruit gestapt. De Chinezen hoeven niets te doen. Het is allemaal geconcentreerd op een handvol Europese landen. De Europese Commissie is er enorm mee bezig. En ik voorspel dat ze de doelen alleen zullen bereiken als ze de totale Europese industrie vernietigen,” zei Vahrenholt.

Hij karakteriseert de recente drang van Europa naar nog strengere emissiereductiedoelstellingen als waanzin, vergelijkbaar met de centrale planning van de Sovjet-Unie, die gedoemd is spectaculair te mislukken.

Bron hier.