Erik Annaert: ’Lars Ruiter is niet uit de fractie VVD in Hollands Kroon gezet. Het is in samenspraak gebeurd. Verdere samenwerking was niet meer mogelijk’

• woensdag 14 oktober 2020
  • Categorie: , ,

• HOLLANDS KROON - WIERINGERWERF

Lars Ruiter is niet uit de fractie van de VVD gezet, zijn vertrek is ’met wederzijdse instemming tot stand gekomen’, aldus Erik Annaert fractievoorzitter van de VVD in Hollands Kroon.

Winnie van Galen 14-10-2020

Annaert reageert hiermee op een artikel daags na de uitzending van Zondag met Lubach. Daarin wordt gesteld dat Ruiter niet meer welkom was in de fractie. Onjuist, aldus Annaert,die stelt dat partijen ‘in goed overleg uit elkaar zijn gegaan. ,,Dat Lars uit de fractie zou zijn gezet, is niet aan de orde. Het is in samenspraak met hem tot stand gekomen. Verdere samenwerking was niet meer mogelijk.’’

Ingezonden brief

Ruiter maakte ruim een week geleden in een ingezonden brief aan deze krant duidelijk dat de grens aan het aantal datacenters in de Wieringermeer voor hem is bereikt. Daarmee gooide hij de knuppel in het hoenderhok aangezien die brief voor de VVD-fractie als een volslagen verrassing kwam.

Voor zijn handelwijze moest Ruiter zich verantwoorden omdat er in de coalitie afspraken zijn gemaakt over de ruimte die aan datacenters in de gemeente geboden is. ,,We zijn een bestuurderspartij en daarvoor geldt dat afspraak, afspraak is’’, aldus Annaert.

Twee avonden

Op de vraag of is gepoogd Ruiter binnen de fractie te houden, antwoordt de fractievoorzitter: ,,Jazeker is dat geprobeerd. We zijn niet over een nacht ijs gegaan. We hebben er twee avonden lang over gesproken. Op zich was het niet ondenkbaar dat we met elkaar verder zouden gaan.’’

Die ruimte is er volgens Annaert. Hij voert aan dat het juist de VVD-fractie is geweest die bij de behandeling van de Gebiedsplan Wieringermeer paal en perk heeft gesteld aan de capaciteit voor grootschalige kassenbouw en datacenters in de Wieringermeer.

Het zoekgebied hiervoor is door een amendement van de VVD van 1750 hectare naar 750 teruggebracht. Waarna het plan van tafel verdween. ,,Wij hebben het college toen de opdracht gegeven met alle stakeholders opnieuw in gesprek te gaan en daarbij specifiek te kijken naar onder andere circulariteit en landschappelijke inpassing.’’

Alle ruimte

Annaert: ,,Wij hebben toen gesteld dat we de lopende afspraken respecteerden en dat daarna het slot erop moest. Met daarbij de vraag wat we nu wel en niet meer willen in de Wieringermeer. Er was alle ruimte voor Lars geweest die discussie te voeren.’’

Bij zijn aantreden in de fractie waren de datacenters voor Ruiter geen verrassing, geeft Annaert aan. ,,Hij heeft er zijn handtekening onder gezet. Die 170 hectares voor datacenters zijn niet uit de lucht komen vallen. Maar er is bij hem kennelijk iets gebeurd wat een knop heeft omgezet.’’