Nederland heeft niets te zoeken in obscene VN-Mensenrechtenraad

• vrijdag 16 oktober 2020
  •  Rusland, China en Saudi-Arabië nemen momenteel zitting in de Mensenrechtenraad. Landen waar van alles mis is, schrijft Robbert de Witt. Het heeft geen zin om de kritiek op het VN-orgaan te herhalen. Nederland zou zijn zetel moeten opgeven.

16-10-2020

Het zal te maken hebben met de lichtblauwe VN-vlag voor het kantoor in Genève, dat de Mensenrechtenraad nog steeds serieus wordt genomen. Deze VN-organisatie moet landen op de vingers tikken als zij rechten van burgers schenden. Maar de raad is een schaamlap: notoire mensenrechtenschenders willen juist graag aanschuiven, omdat lidmaatschap ze een aura van deugdzaamheid geeft. En het biedt ze de ­mogelijkheid andere landen te kapittelen.

De Verenigde Naties zijn nu eenmaal een inclusieve organisatie

Dit jaar maken ze het wel erg bont in Zwitserland. Rusland, Cuba, China en Saudi-Arabië stelden zich verkiesbaar. Landen waar, zoals iedereen weet, van alles mis is. Van het vergiftigen van oppositieleden tot het opsluiten van minderheden als de Oeigoeren. Maar ja, de Verenigde Naties zijn nu eenmaal een inclusieve organisatie. Iedereen mag meedoen.

Kritiek hierop is al zo oud als de Mensenrechtenraad zelf. Zulke kritiek blijven herhalen heeft weinig zin als er niets verandert. Nederland zou daarom zijn zetel moeten opgeven. Lid blijven, betekent deze fop-raad ­geloofwaardigheid verlenen.

ELSEVIER