Loonsverhoging ambtenaren, omdat we het ‘SAMEN’ doen!

• vrijdag 2 oktober 2020
  •  De ambtenaren staan boven het volk.

2-10-2020

Loonsverhoging ambtenaren, omdat we het ‘SAMEN’ doen!

Door Bethina van Emmen

Onze oren klapperden toen wij hoorden dat rijksambtenaren een loonsverhoging van 0,7% krijgen en een éénmalige bonus van 225 euro. En alsof dat nog niet genoeg is, krijgen deze 120.000 rijksambtenaren ook nog eens 363 euro om de kosten van het thuiswerken te dekken. Want ja, ze gebruiken natuurlijk wel meer toiletpapier en de koffie is ook niet meer gratis. Een drama waar natuurlijk direct op geacteerd moest worden!

Zorghelden geen structurele loonsverhoging

De regering is heel erg blij met onze zorghelden zoals zij ze noemen, maar een loonsverhoging zit er voor hen niet in. Klaas Dijkstra legde uit waarom niet: “Hoezeer ik het mensen ook gun en zou willen geven. Is het ook nog de vraag of dit het verstandigste is om te doen. Want dan hebben we dat bij de leraren, bij de cultuur, bij de ondernemers, bij de horeca, bij de aannemers en bij de bouw.” Ook Rutte zegt: “Het gaat gewoon niet. Niet omdat ik dat niet wil, ik zou het dolgraag willen, maar we kunnen niet ‘en-en’ doen. Namelijk overal de salarissen laten stijgen en vervolgens ook nog met elkaar deze economische crisis op een fatsoenlijke manier bestrijden.”

Met elkaar de economische crisis bestrijden

Daar hebben we hem weer “met elkaar deze economische crisis bestrijden.” We doen het samen. Als we dit dan met elkaar doen, wat maakt ambtenaren dan anders dan de zorg, het onderwijs, cultuur en de bouw? Wist Klaas Dijkstra toen al dat de ambtenaren wel een loonsverhoging zouden krijgen? Het was volgens hem niet verstandig om alleen de zorg wat te geven omdat de rest dan zou volgen. De ambtenaren vallen blijkbaar niet onder ‘de rest’ maar staan boven het volk. Blijkbaar is dit het nieuwe ‘samen’.

Onderhandelingsresultaat

Het onderhandelingsresultaat waarin de loonsverhoging en vergoedingen staan, geeft aan: “Vanaf het moment dat het kabinet de intelligente lockdown afkondigde, hebben vele werknemers van de ene op de andere dag thuis moeten werken. Zij droegen daarmee bij aan de noodzakelijke beheersing van de verspreiding van het coronavirus. Een aantal werknemers heeft door corona-omstandigheden een extra inspanning geleverd aan het draaiend houden van de rijksdienst, en het beheersen van de coronacrisis in Nederland. Sommige werknemers hadden een cruciaal beroep en konden niet vanuit huis hun werk doen. Anderen zijn in een cruciaal beroep met gewijzigde werktijden of gewijzigde werkinhoud belast.”

Klappen voor de ambtenaren

We zouden bijna voor ze gaan klappen, dat ze dit offer gebracht hebben voor ons. Gelukkig heeft de rest van werkend Nederland hier geen steentje aan bijgedragen. En de zorgmedewerkers, zijn zij ook niet met gevaar voor eigen leven elke dag naar hun werk gegaan?

Maar de zorghelden krijgen toch een bonus?

Ja en nee. Niet iedereen valt onder deze regeling. Zo heeft een apothekersassistente of een radioloog geen recht op een bonus. Maar diezelfde apothekersassistente heeft wel meer gewerkt vanwege een hoger medicatiegebruik. En de radiologen moesten longfoto’s maken van covid patiënten. Het CAO voor deze ambtenaren geldt echter voor alle ambtenaren en eindigt naar eigen zeggen 31 december 2020.

Je maakt ons echter niet wijs dat de ambtenaren in januari die loonsverhoging weer in gaan leveren.

Stank voor dank

En onze zorghelden? Och wat is de regering blij met ze. Misschien moeten zij een bonus krijgen voor elke luier die ze verschonen en elke bak koffie die ze missen omdat ze zo hard werken!

Vakbonden

Wij doen een dringend beroep op de vakbonden FNV Zorg en Welzijn en CNV Zorg en Welzijn om in actie te komen vóór de zorg.

Viruswaarheid ondersteunt de vakbonden hier graag bij, dus neem a.u.b. zo snel mogelijk contact met ons op.

Alleen samen krijgen we de overheid onder controle!

Bronnen: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200930_00177955/ambtenaren-krijgen-thuiswerkvergoeding-wordt-dat-de-nieuwe-norm

VIRUSWARHEID