Arjen Lubach maakt gehakt van het volzetten van de Wieringermeer met datacenters en windmolens. ’

• maandag 12 oktober 2020
  • Categorie: , , ,
  • ’Onthutsend’, vindt Lars Ruiter (24) die uit de VVD-fractie werd gezet omdat hij er iets van zei [video]

Tv-maker Arjen Lubach maakte in zijn uitzending van Zondag met Lubach gehakt van het Nederlandse beleid dat enerzijds de deuren wijd openzet voor de komst van datacenters en anderzijds die datacenters wat we hebben aan groene stroom laat opslokken.

Multinationals

Lubach zet in zijn uitzending een helder beeld neer. Door de gunstige belastingregels voor multinationals in Nederland is het voor internetgiganten als Google en Microsoft reuze-interessant om hun datacenters hier neer te zetten. En helemaal mooi als er een gigantisch windpark om de hoek ligt, zodat je groene stroom kunt gebruiken om die datacenters te voeden. Intussen gaat er in Nederland drie procent van alle stroom naar datacenters. De internetbedrijven willen graag naar buiten uitdragen dat zij energieneutraal opereren, maar intussen slokken zij juist alle groene stroom op die daardoor niet naar huishoudens kan gaan.

Energiebedrijf Vattenfall betoogde onlangs nog in deze krant dat dit niet zo zwart-wit is. De 180 meter hoge windturbines van het bedrijf leveren hun stroom niet direct aan de datacenters. Maar feit is dat die er wel op zijn minst een groot deel van opslokken. Onlangs meldde deze krant bovendien dat van de belofte dat de warmte dat de datacenters zouden leveren aan de gastuinbouw niets terechtkomt.

Confronterend

„Confronterend”, herhaalt raadslid Lars Ruiter. En ’spot on’: het is precies zoals Lubach zegt. En bovendien rijst er het beeld van de Wieringermeer als ’afvoerputje’. Als je iets hebt waarvan je niet weet dat je het kwijt moet, kan het altijd nog in de Wieringermeer, zegt Ruiter. Hij heeft hoop dat het invloedrijke programma van Lubach helpt om daar de rem op te zetten. „In de politiek in Hollands Kroon en in Den Haag. We roepen dit op onszelf af met de belastingregels die we nu hebben. Ergens doet het me pijn om dat te zeggen. Ik ben een liberaal, geloof in marktwerking, maar hier heeft het een paar flinke perverse prikkels en de mensen in de Wieringermeer zijn daar het slachtoffer van.”

Lees ook: Nog meer hermetisch afgesloten blokkendozen - datacenters dus - in de Wieringermeer, is dat nou echt wat we willen?

In de uitzending komen onder anderen VVD-wethouder Theo Meskers en burgemeester Rian van Dam aan bod. Kijk het fragment van Zondag met Lubach hier terug: