Zorgen raadslid Zeilemaker over groei en overlast HVC worden door voltallige raad Medemblik gedeeld.

• vrijdag 25 september 2020
  •  MEDEMBLIK  College moet ’vinger in de pap krijgen’

Het is een onderwerp waar hij zich al jaren mee bezighoudt. En de zorgen die Siem Zeilemaker nog altijd heeft over de Huisvuilcentrale (HVC) blijken breed te worden gedragen. Zijn oproep aan het college om duidelijk te scheppen over het reilen en zeilen van het afvalverwerkingsbedrijf en een mogelijk uitbreiding werd door alle raadsleden gesteund.

Reden om er bij het college op aan te dringen de HVC weer eens goed onder de loep te nemen is de uitbreiding die op handen zou zijn bij het afvalverwerkingsbedrijf in Middenmeer. Ook wordt er, ondanks de maatregelen die na eerdere acties getroffen zijn, nog steeds stankoverlast ervaren.

GroenLinks-raadslid Ria Manshanden sprak bij het behandelen van de motie haar bewondering uit voor de ’fantastische volhardendheid’ van Zeilemaker als het om dit onderwerp gaat. ,,We zijn er samen een keer naartoe geweest”, vertelde ze. ,,Er zijn toen allerlei beloftes gedaan. Maar het blijft maar doormodderen.”

Voorstadium

Dat er over een mogelijke uitbreiding niet met Medemblik is gecommuniceerd stuit Zeilemaker tegen de borst. Volgens wethouder Dirk Kuijpers komt dit doordat de plannen nog ’in een voorstadium’ zijn. Hij benadrukte ook dat het niet om een uitbreiding van de stortplaats zou gaan, maar dat de wijzigingen betrekking hebben op het vergistingsproces. ,,Ze hebben ons verzekerd dat dit geen extra stankoverlast zal veroorzaken.”

Toch waren alle raadsleden het ermee eens dat het college, zoals Zeilemaker het verwoordde, zich moet inzetten om ’een vinger in de pap te krijgen’.

Noordhollands Dagblad