VVD heeft miljarden over voor nieuwe kerncentrales in Nederland: 'Met alleen zon en wind red je het niet'

• woensdag 16 september 2020
  • "Als je meent dat je in 2050 duurzaam eigen stroom wil opwekken, heb je kernenergie nodig." De VVD is bereid veel geld neer te leggen voor nieuwe kerncentrales in Nederland. Daarvoor moet nu actie ondernomen worden, zegt fractievoorzitter Klaas Dijkhoff.

16-9-2020
    "Zon en wind zijn mooi, maar daar red je het niet mee", zo zegt hij tijdens een schorsing van de Algemene Beschouwingen tegen EenVandaag.

Subsidie

Dat de VVD voorstander is van kernenergie is geen geheim, maar nieuw is dat de partij bereid is met geld een energieproducent te verleiden een of meerdere centrales in Nederland te bouwen. "Ik wil niet afhankelijk zijn van Arabieren en Russen die onze energie moeten aanleveren", zegt Dijkhoff.

Klaas Dijkhoff legt uit waarom kernenergie volgens hem hard nodig is
    Daarom komt hij samen met het CDA tijdens de Beschouwingen met een motie die het kabinet opdraagt te gaan praten met marktpartijen, om zo te horen wat zij nodig hebben om in Nederland een kernreactor te bouwen. Dat kan gaan om een afnamegarantie of een minimumprijs. De VVD wil daarmee 'subsidie' geven op kernenergie. Dijkhoff snapt dat het over de jaren heen om miljarden euro's kan gaan.

LEES OOK

Kernafval is beperkt probleem

Naast een grote of meerdere kleine kerncentrales wil hij dat de bestaande reactor in Borssele langer open blijft dan 2033. "Je hebt 16 miljoen zonnepanelen nodig om de energie van Borssele op te wekken. Het is echt een illusie dat we zonder kernenergie kunnen." De VVD'er kent de gevoelige discussie over het kernafval, maar zegt dat centrales tegenwoordig nauwelijks afval produceren.

Zie hier
    Dijkhoff: "Er is geen manier om energie op te wekken zonder afval. Bij kernenergie is dat beheersbaar"

Hij vindt dat andere politieke partijen eerlijk moeten zijn tegen hun achterban: "Zonder lukt niet." Hij hoopt dat iedereen serieus naar zijn voorstel kijkt en het kabinet de opdracht meegeeft serieus werk te maken van nieuwe kerncentrales. "Zo slap zullen onze linkse collega's niet zijn."
    EEN VANDAAG
    Klaas Dijkhoff legt uit waarom kernenergie volgens hem hard nodig is