VNO-NCW en MKB Nederland ondersteunen vernietigingsbeleid regering

• zondag 27 september 2020
  • Categorie: , , ,
  • Belangenorganisaties laten leden in de kou staan

Door mr. Jeroen Pols

Rotterdam – 27 september 2020 –

VNO NCW en MKB Nederland publiceerden gisteren een brief waarin zij de schuld van een dreigende tweede lockdown alvast bij hun achterban neerleggen. De belangenorganisaties roepen op om “alles uit de kast te trekken om een tweede golf en lockdown te voorkomen”. De leden van deze organisaties vechten intussen om te overleven. Tijd om het lidmaatschap te beëindigen en zelf de belangenbehartiging ter hand te nemen?

Het is de taak van deze brancheverenigingen om de belangen van hun achterban te behartigen. De overheid wurgt met volstrekt absurde regels het MKB. Regels waardoor de aangesloten leden een deel van de klandizie niet meer mag bedienen. De klant is koning af en moet behandeld worden als een wandelend gevaar voor zijn omgeving. Daar komt nu mogelijk nog een verplicht mondkapje bij waardoor de omzet verder terugloopt.

Geradicaliseerde overheid

De brancheorganisaties lijken vooral op te treden als belangenbehartigers van een geradicaliseerde overheid. In plaats van een onderbouwing van de noodzakelijkheid en proportionaliteit te eisen, roepen zij hun leden kritiekloos op om deze regels nauwgezet te volgen. Regels die een langzame maar zekere financiële dood betekenen voor de leden. De vangnetten van de overheid kunnen dit niet voorkomen. De NOW-regeling is niet meer dan een sigaar uit eigen doos. Daarbij komt 70% van de steun terecht bij 10% van de grote bedrijven.

Onmiddellijke opheffing maatregelen

De leden mogen van hun brancheorganisaties verwachten dat zij de overheid met feiten confronteren en onmiddellijke opheffing van alle regels eisen. Het hele beleid rust op het drijfzand van een voor dit doel volstrekt onbruikbare, maar massaal gebruikte PCR-test. Zelfs Van Dissel moest afgelopen week erkennen dat deze test niet aantoont of iemand besmettelijk of ziek is. Ook Rutte gaf afgelopen week toe dat de dodelijkheid van het virus “laag is”. Om precies te zijn 0,2% en daarmee vergelijkbaar met de 0,17% van influenza. Met deze feiten in de hand hadden deze organisaties gelijk alarm moeten slaan. De rechtvaardiging van alle maatregelen vervalt daarmee. Maar de organisaties laten het afweten en draaien mee in het paniekcircus van Rutte. Zij offeren daarmee hun achterban volledig op het corona-altaar.

Opzeggen lidmaatschap

De organisaties doen er goed aan om maandag hun eerdere brief in te trekken en hun leden op te roepen om per direct te stoppen met het naleven van de regels. Deze ontberen immers elke onderbouwing en zijn aantoonbaar zinloos. Een belletje naar Zweedse collega’s kan dat bevestigen. Doen ze dat niet, dan rest de leden van VNO-NCW en MKB Nederland niets anders dan per direct het lidmaatschap op te zeggen en de behartiging van hun belangen zelf maar ter hand te nemen. Want met zo’n branchevereniging heb je geen vijanden nodig.

Meer lezen:

Voorkom tweede lockdown_ alleen samen krijgen we de tweede golf onder controle _ MKB-Nederland

Voorkom tweede lockdown_ alleen samen krijgen we de tweede golf onder controle _ VNO-NCW

Viruswaarheid