Honger in de wereld is dodelijker

• zondag 27 september 2020
  • Als u wilt weten wat deze bijzondere standup comedian, acteur, televisiepresentator en zanger heeft bewogen om actie te voeren tegen het coronabeleid, kijk of luister dan ......

27-9-2020

WeltschmerzGazet

Jay doet niet meer mee

Oh, oh, wat hebben ze een hoop bagger over zich heen gekregen, de BN’ers die genoeg hadden van het nieuwe normaal en besloten “niet meer mee te doen”. Heel voorspelbaar doken de media op de tamelijk hulpeloze Famke Louise en durfden ze het niet aan om iemand als Tisjeboy Jay uit te nodigen, die graag bij Jinek had willen aanschuiven, maar – surprise, surprise – niet welkom was.

Als je wilt weten wat deze bijzondere standup comedian, acteur, televisiepresentator en zanger heeft bewogen om actie te voeren tegen het coronabeleid, kijk of luister dan naar het indringende interview dat onze nieuwe interviewer Jorn Lukaszczyk met hem had voor Café Weltschmerz.

Jay vertelt hoe hij steeds meer tot de conclusie kwam dat het coronabeleid misdadig eenzijdig is. Het stoorde hem dat er geen enkele aandacht was en is voor de schaduwkanten van het beleid – of gewoon voor andere problemen. “Er gaan meer mensen dood aan honger dan aan C,” zegt hij. “Volksgezondheid is veel breder dan corona.”

Hij praat openhartig over zijn aanvankelijke angst om in de openbaarheid te treden. “Mensen zijn zo gevoelig, ze kunnen niks meer hebben.” Maar hij deed het toch, omdat er bij hem een grens werd overschreden: “We worden met zijn allen in één richting gestuurd. Er wordt voor ons bepaald wat goed is en wat slecht is. Als je dit doet, ben je goed. Geef je je moeder een knuffel, dan ben je een gevoelloze hond.”

Het vergde moed om zich uit te spreken – hij werd in de media weggezet als kleuter, complotgekkie, bespot en uitgelachen. Hoe dat kan? “Tja, als je anno 2020 nog gelooft dat de overheid geen fouten kan maken, en Jay komt langs, en vertelt je dat het anders zit dan jij hebt gedacht, dan stort je wereld in. Deze mensen staan niet open voor nieuwe informatie. Jammer voor hun. Als dat je houding is, zul je nooit groeien als mens.”

Hij vertelt ook over de censuur op social media die steeds verder om zich heen grijpt. Op een post waarin werd gezegd dat het menselijk lichaam zichzelf kan genezen kwam een “fact check” van Facebook. Die stelde: “Het menselijk lichaam kan alleen genezen van medicijnen en vaccinaties”. Blijkbaar mag ik zelf niet meer bepalen wat ik in mijn lijf doe, reageert Jay.

Over de spoedwet, zegt hij: “Het idee dat iemand dit opstelt maakt me bang. Quarantaine-kampen? Is dit om ons te beschermen?” Maar hij kan zich moeilijk voorstellen dat er mensen zijn die dit gaan uitvoeren. “Ik ben er heilig van overtuigd dat we het gaan winnen. Maar eerst zal het slechter worden. Er moet nog een tweede lockdown komen. Veel mensen zijn nog niet persoonlijk geraakt. Maar iedereen heeft zijn plafond. We gaan ons wel weer herinneren wie we zijn.”

Ook legt hij uit waarom we de twijfelaars moeten zien te bereiken en hoe hij dat zelf doet. “Je moet je ego opzij durven zetten.”

Een bijzonder mens met een bijzonder verhaal vol interessante zijpaden en originele gedachten. Alleen bij Café Weltschmerz!

CAFE WELTSCHMERZ