Telers in Noordkop vrezen verzilting van akkerbouwgrond: ’Als dit doorgaat krijgen we tweederangs aardappels’

• dinsdag 8 september 2020
  • Categorie: , , ,
  • Veel akkerbouwers in de Kop van Noord-Holland moeten niets hebben van natuurlijke oevers voor het Waddengebied tussen Den Helder en Den Oever. „Als dit doorgaat, krijgen we in onze regio tweederangs aardappels en andere gewassen”, zo is de stellige overtuiging van Joop de Heer, teler uit Winkel.

Het 73-jarige voormalig bestuurslid de Nederlandse Akkerbouw Vakbond (NAV) neemt met de nodige verbazing kennis van het plan dat door het ministerie van infrastructuur en waterstaat is gepresenteerd. Speerpunt is om de strikte scheiding het zoute zeewater uit de Noordzee en het zoete water uit het binnendijkse land los te laten. „Voor alle telers in de Wieringermeer, Anna Paulowna en Julianadorp zou dat een hele slechte ontwikkeling zijn. De grond zal verzilten en dat tast de kwaliteit van meerdere gewassen aan. Niemand zit hier te wachten op brak water.”

Karwijzaad

De Heer verwacht dat vooral de aardappeltelers in de Wieringermeer in verzet zullen komen. „Goede grond is voor hen van vitaal belang en iedereen weet dat verzilting leidt tot een minder vruchtbare akkergebouw gebieden. Dat geldt ook voor andere soorten zoals granen en bieten die in deze regio worden verbouwd. Zelf ben ik 73 en ik ben in de Groetpolder bij Winkel nog toezichthouder voor de teelt van aardappelen, groenten en bieten. In het verleden heb ik ook nog karwijzaad verbouwd, maar ik weet zeker dat niet een van die gewassen er op vooruit zal gaan met verzilting.”
    (Tekst gaat door onder de foto)
    LTO-voorzitter Wim Mostert: ,,Er is al zo veel zout en zo weinig zoet water in de wereld.’’