Schagen trekt tonnen uit voor aanpak illegale woningverhuur aan recreanten; boete voor overtreders kan oplopen tot 50.000 euro

• donderdag 10 september 2020
  • Categorie: , ,
  • Het moet afgelopen zijn met de illegale verhuur van gewone woonhuizen aan toeristen in de gemeente Schagen. ,,Wie zijn huis verhuurt voor recreatief gebruik loopt straks het risico op een boete van 50.000 euro’’, aldus burgemeester Marjan van Kampen.

Op nadrukkelijk verzoek van de gemeenteraad kondigt Van Kampen aan vol te gaan voor een stevige aanpak waarbij extra handhaving wordt ingezet. ,,Dat wordt een project van twee jaar, waarvoor we ongeveer een ton per jaar willen uittrekken.’’

Klachten

Hoe vaak er nu al sprake is van het verhuren van woonhuizen aan toeristen, is Van Kampen niet bekend. ,,Wel krijgen we regelmatig klachten en meldingen van buren van huizen die op die manier worden verhuurd. Niet alleen in de kuststreek, ook in de stad Schagen. Mensen klagen erover dat ze elke week nieuwe mensen naast zich hebben en ervaren regelmatig ook overlast. Het is bovendien een gebruikssituatie die niet past naast normale bewoning.’’
    Handhaving
    Niet alleen daarom wil Van Kampen flink inzetten op handhaving. ,,Het gaat ons er ook om dat woonruimte sowieso al schaars is. Door deze vorm van recreatieve verhuur worden reguliere woningen onttrokken aan het broodnodige woningbestand.
    Huizen die geregistreerd staan als B&B vallen niet onder de handhaving door de gemeente. ,,We nemen de kosten op in de begroting van 2021 en trekken specifiek hiervoor extra handhavers aan’’, aldus Van Kampen.
    Noordhollans Dagblad