Nederland verliest vertrouwen in Schouten

• dinsdag 15 september 2020
  • Nog maar één op de drie Nederlanders heeft vertrouwen in minister Schouten. Dat blijkt uit de jaarlijkse opiniepeiling van EenVandaag. In 2018 en 2019 scoorde ze juist hoog op de lijst.15-9-2020
    Slechts 35 procent van de Nederlanders spreekt zijn vertrouwen nog uit in de minister. Daarmee staat ze op de negende plaats - ze moet onder andere Ferdinand Grapperhaus voor zich laten, de minister van Justitie en Veiligheid die pas geleden nog in opspraak was gekomen omdat hij en de gasten op zijn bruiloft niet de vereiste anderhalve meter afstand hielden.
    Het is een opmerkelijke val. In 2018 vertrouwde nog 52 procent van de Nederlanders haar, en daarmee had ze de hoogste score van alle Kabinetsleden. Vorig jaar stond ze met 48 procent op de tweede plaats.
    Volgens de leden van het opiniepanel heeft de minister steken laten vallen. „Ze komt dit jaar niet krachtig over, draait eerder gemaakte beslissingen terug. Dat verzwakt haar positie."