Maurice de Hond: ‘Huidige besmettingen vooral veroorzaakt door onjuiste RIVM-voorschriften’

• donderdag 17 september 2020
  • 'Jaap van Dissel, de erevoorzitter van de Nederlandse Organisatie van Aerosolen Ontkenners'

Bert Brussen 17-9-2020

________________________________________________________________________________

De stijging die we sinds eind augustus meemaken komt doordat het onderwijs weer gestart is. Die toename wordt niet alleen veroorzaakt door de scholen, maar (vooral) door universiteiten. Dat daar de besmettingen oplopen (zie de cijfers in universiteitssteden) komt echter niet vooral doordat die “stoute” studenten zich massaal niet houden aan de RIVM-voorschriften van het RIVM. De huidige stijgingen worden vooral veroorzaakt door die voorschriften: het zijn namelijk niet de juiste.

Het is anekdotisch is, maar ik heb nu al ten aanzien van vier clusters van besmettingen gehoord dat mensen zelf denken dat ze zich goed aan de voorschriften hebben gehouden. Maar ja, als je niet let op situaties waarin het virus via aerosolen makkelijk kan toeslaan, en daar geen voorzieningen voor treft, dan krijg je bepaalde uitbraken.

Maar als we nog steeds zo koppig blijven door de grote rol van aerosolen bij de verspreiding te ontkennen, dan kunnen die cijfers over enkele weken nog een stuk hoger worden. Vooral omdat ik bang ben dat men dan maatregelen zal nemen, die meer kwaad doen dan goed.

Als morgenavond Premier Rutte en Minister de Jonge bij hun volgende persconferentie niet expliciet op dit gevaar wijzen, dan weet u wie hier de baas is in Nederland: Jaap van Dissel, de erevoorzitter van de Nederlandse Organisatie van Aerosolen Ontkenners.

Lees het volledige artikel op Maurice.nl >>>

THEPOSTONLINE