Huisartsen in Anna Paulowna en Breezand verkopen hun praktijk aan Limburgse onderneming Co-Med: minder fysiek contact, meer ’digitaal dokteren’

• dinsdag 1 september 2020
  • Categorie:
  • HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA
    Twee huisartsen in de Kop van Noord-Holland hebben hun praktijk verkocht aan Co-Med. Dit in Zuid-Limburg gevestigde bedrijf heeft als hoofddoel managementtaken bij de huisarts weg te nemen zodat de arts zich primair kan richten op de patiëntenzorg.

Het gaat om de praktijk van huisarts M. Hoogbruin (De Aalscholver in Anna Paulowna) en die van huisarts Astrid van Heusden in Breezand. Met een aantal andere praktijken in de Kop van Noord-Holland is de onderneming nog in gesprek voor een overname, aldus Guy Vroemen van Co-Med.
    Het vorig jaar opgerichte Co-Med opereert met name in de witte gebieden in Nederland: plekken in het land waar jonge artsen minder geneigd zijn zich er te vestigen. Dat hangt onder meer samen met de geringe voorzieningen die er in zo’n gebied zijn. Daarnaast willen veel jonge artsen geen praktijkhouder meer zijn. Dit gezien de lange werkweken en de rompslomp die bij het runnen van een praktijk komt kijken. Volgens Vroemen blijkt uit onderzoek dat praktijkhouders nog maar 44 procent met patiëntenzorg bezig zijn, de rest van de tijd gaat op aan het bestieren van de praktijk.

Opvolging

Co-Med is onder meer actief in Limburg en Brabant, Gelderland (de Achterhoek) en nu ook in de Kop van Noord-Holland. De onderneming richt zich met name op praktijken waar problemen spelen met de opvolging. Onderdeel van het door Co-Med bedachte concept is het dokteren op afstand via digitale mogelijkheden. Dus voor een deel geen fysiek bezoek meer in de praktijk, maar vanuit huis via de computer of de mobiele telefoon. De artsen die hun praktijk aan Co-Med hebben verkocht blijven vooralsnog het vertrouwde gezicht in de praktijk.

Beeldbellen

Huisartsenorganisatie Kop van Noord-Holland (HKN) in Schagen is van de ontwikkelingen op de hoogte, aldus directeur Leonie van den Hoek. Co-Med heeft volgens haar laten weten ’niet uit te sluiten met HKN te willen samenwerken’. ,,Er zijn meer bedrijven als Co-Med in Nederland actief vanwege de moeite die het kost om nieuwe praktijkhouders te vinden. Ze nemen de praktijk over, de huisarts komt in dienst en in het contact gaat er veel meer digitaal. Zoals beeldbellen en e-consult. Hoe we tegen de nieuwe partij aankijken? We hebben er niet echt een mening over. We weten dat dit soort ontwikkelingen gaande zijn. Ze hebben in ieder geval laten weten dat ze uitgaan van samenwerking in de regio.’’
    Dit wordt bevestigd door Vroemen: ,,Co-Med heeft als doel om zoveel mogelijk op te gaan binnen de regionale afspraken. Dit houdt in dat we graag als praktijk deel uitmaken van de gemaakte afspraken. Waaronder onder andere de afspraken en rogramma’s van de Zorggroepen in de regio’s waar wij reeds praktijken hebben.’
    Noordhollands Dagblad