CORONA VACCINS TESTEN OP AFRIKAANSE BEVOLKING: ETISCH OF NIET?

• woensdag 9 september 2020
  • De “ratrace” voor het Covid-19 vaccine dendert als een stoomlocomotief over de wereld.9-9-2020

Dit zou namelijk de enige oplossing zijn tegen het “killer-virus” en social distancing. Het is algemeen bekend dat het ontwikkelen van vaccines normaliter jaren of soms zelfs tientallen jaren in beslag neemt. In fase I van klinische studies wordt gebruik gemaakt van een beperkt aantal gezonde vrijwilligers (tussen 20 en 50). De onderzoekers testen het vaccin voor het eerst op mensen om de onschadelijkheid ervan te evalueren, een veilig doseringsbereik te bepalen en mogelijke vaccin gerelateerde bijwerkingen te identificeren. Dit gebeurt vaak door het effect van het vaccin te vergelijken met dat van een inactieve stof, placebo genaamd (bijvoorbeeld een zoutoplossing).
    Als je gaat zoeken op internet op hashtag Africans are not lab rats” begint het langzaam de dagen  dat de competitie om de ratrace te winnen letterlijk over lijken gaat.
    Het zal niet de eerste keer zijn dat farmaceutische bedrijven medicijnen testen op vrijwilligers” onder mensen uit achterstandswijken in verschillende landen.
     Een aantal feiten:
    • In 1996, schandaal rondom het farmaceutische bedrijf Pfizer, zijn kinderen in Nigeria overleden na het toedienen van het medicijn Trovan. In 2009 maakte Pfizer bekend 53 miljoen over te hebben om de lopende rechtszaken af te kopen. Van de 200 kinderen die het medicijn tegen bacteriële hersenvliesontsteking toegediend kregen overleden er 11 en andere raakte verlamd of hielden er blijvende hersenbeschadiging op;
    • Van 1997 tot 2002 werden klinische studies uitgevoerd op HIV besmette kinderen en zuigelingen in de voogdij van New York City Agency for Children’s Services (ACS), wonende in het Incarnation Children’s Centre te Harlem, een pleegzorg faciliteit onder contract bij ACS. De ACS heeft toestemming gegeven voor hun deelname. Kinderen werden gedwongen de experimentele medicatie te nemen waardoor ze ernstig ziek werden en mogelijk dodelijke bijwerkingen hadden. De proeven werden in 2002 plotseling stopgezet. De Office for Human Research Protections (OHRP) deed een onderzoek en bevestigde dat wettelijke voorschriften niet werden nageleefd en dit ten koste ging van de bescherming van proefpersonen;
    • In de jaren 1997 tot 2003, werd HIV-1 remmer Nevirapine getest op Ugandese vrouwen, duizenden van hen ervaarden ernstige bijwerkingen en sommige van hen kwamen te overlijden. Niets werd gerapporteerd en het testen mocht door blijven gaan;
    • In 2003, overleden er 8 mensen in Hyperabad India na het testen van Streptokinase. Sterker nog is dat zij zich nooit hadden aangemeld als vrijwilliger;
    • Tussen januari 2005 en november 2017 stierven 4.967 mensen in India tijdens testen en onderzoek, volgens overheidsgegevens, verkregen door een non-profitorganisatie genaamd Swasthya Adhikar Manch (SAM).
    Begin juli werd er hevig geprotesteerd in Zuid-Afrika vanwege het verstrekken van valse informatie over het testen van het Covid-19 vaccin. Demonstranten zetten zich af tegen het feit dat de regering weigert erkenning te geven aan bestaande, beschikbare medicijnen en ook aan de traditionele geneeskunde van het land. Phapano Phasha, protest organisator, legt uit dat de mensen die als vrijwilliger voor de vaccinatie zijn gekozen, de minder bedeelden van de samenleving zijn en niet gekwalificeerd genoeg om te begrijpen wat er van hen wordt gevraagd en daardoor de consequenties niet goed kunnen overzien.
     De activist en politiek commentator bracht eerder dit jaar de wijdverspreide opmerkingen naar voren van een Franse onderzoeker, Jean-Paul Mira, die zei: ‘Als ik provocerend kan zijn, zouden we deze studie dan niet in Afrika moeten doen, waar er geen maskers, geen behandelingen, geen reanimatie? ‘ Hij vergeleek het met sommige aids-onderzoeken: “In prostituees proberen we dingen omdat we weten dat ze sterk worden blootgesteld aan infectieziekten en dat ze zichzelf niet beschermen.”
    Het ethische vraagstuk is hier, wanneer is er sprake van vrijwillige deelname wanneer reguliere gezondheidszorg is uitgesloten…en je enige alternatief is mee te doen als testpersoon, met alle gevolgen van dien.

Martien Greenfield
    Bronnen: