Wordt Kooyhaven een en al energie?

• vrijdag 28 augustus 2020
  • Categorie: , , ,
  • HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA  Eerste waterstofvulstation voor schepen en auto’s

Winnie van Galen 28-8-2020

Bedrijven die hun brood verdienen met windenergie op zee zijn in eerste instantie het meest welkom voor de ontwikkeling van bedrijventerrein Kooyhaven.

Daarnaast is er ruimte voor uitbreidingen en verplaatsingen van havengebonden bedrijven uit de regio en ondernemingen gerelateerd aan de offshore. Dat blijkt uit informatie gericht aan de gemeenteraad van Hollands Kroon. Gisteravond werden de raadsleden bijgepraat over Kooyhaven tijdens een beeldvormende vergadering. Met daarbij als heet hangijzer de beperkte mogelijkheden voor bedrijfsontwikkeling op dit terrein van zo’n 15 hectare. Die situatie hangt samen met stringente eisen die destijds in samenspraak met omwonenden zijn geformuleerd over wat er wel en niet op Kooyhaven is toegestaan.

Oliehandel Avia Marees uit Kolhorn wil graag naar Kooyhaven toe. Onder voorwaarde dat er de klok rond kan worden gewerkt, zeven dagen lang. ’Anders hoeft het niet’, aldus Dirk-Jan Marees. Onder de huidige condities kan er van 6-23 uur worden gewerkt. Er is interesse van het consortium Zephyros (Engie, Damen Shipyards, Port of Den Helder, Alliander) dat onderzoekt of er een waterstofvulstation voor schepen en auto’s kan komen. Dat zou dan het eerste gecombineerde waterstofvulstation in het land zijn. Voor de realisatie ervan (start eind 2020/begin 2021 op 1,5 hectare) is 2,7 miljoen euro subsidie toegezegd, aldus Marco Fossen van het consortium. En Fender Innovations uit Wieringerwerf (stootrubbers voor schepen) ziet er mogelijkheden voor bedrijfsuitbreiding. Verzilveren

Of die plannen lukken is de vraag. Daarvoor is aanpassing van het bestemmingsplan nodig. Of zoals de plannenmakers het noemen: ,,Zaken moeten opnieuw tegen het licht worden gehouden met respect voor bestaande afspraken en met alle aandacht voor veiligheidsaspecten.’’ Met daarbij als uiteindelijke doel ’de bevordering van werkgelegenheid en het verzilveren van de economische kansen die in Kooyhaven in het verschiet liggen.’

Fractievoorzitter Jip Bankras van Seniorenpartij Hollands Kroon, de grootste fractie in de gemeente, liet weten dat bij het schuiven van afspraken ’het convenant met de bewoners voor hem essentieel is.’

Kooyhaven ligt in Hollands Kroon (Breezand) en is eigendom van Port of Den Helder. Wat de aanleg van het eind 2017 gereed gekomen bedrijventerrein heeft gekost en welke lasten er jaarlijks met de leegstand zijn gemoeid, hierover doet PoDH-directeur Jacoba Bolderheij er het zwijgen toe ’uit het oogpunt van concurrentie.’ Bolderheij: ,,Ieder jaar dat er niets gebeurt, betekent inkomstenderving. Er zijn geen gelden uit de verhuur of de verkoop van grond, er is geen scheepsbezoek dat geld oplevert. Met uitzondering van incidenteel gebruik verdienen we wat, zoals de silo’s die er nu staan.’’ Over het aanpassen van afspraken zocht PoDH vorige week het contact met omwonenden. ,,Ik heb het gevoel dat het goed is ontvangen,’’ aldus Bolderheij.

Noordhollands Dagblad

Arme omwonenden. Die dachten een afspraak met de gemeente te hebben, een convenant zelfs, dat precies dit NIET zou gebeuren. Maar dan ken je Meskers nog niet.

De locatie van de haven is krom, de orginele bestemming en dan moet het toch maar weer een draai krijgen omdat planneneconomie niet werkt.

Jip Pancras(ex.VVD) heeft zich nog nooit aan afspraken gehouden en als zijn vriend Meskers(VVD en uiterst onbetrouwbaar zoals alle VVD'ers) het hem vraagt is hij de afspraak gewoon vergeten of ze passen er wel een mouw aan. De gemeenteraad intussen slaapt gewoon door, tenminste zolang hun geld maat gestort wordt.