RIVM erkent risico ventilatie

• donderdag 6 augustus 2020
  • Amsterdam - Dit is  als het vinden van DNA bij een misdrijf

6-8-2020

Een grote uitbraak van het coronavirus binnen een verpleeghuis in Maassluis, komt zeer waarschijnlijk door verkeerde ventilatie. Dat meldden EenVandaag en de Volkskrant op basis van een vertrouwelijk rapport van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Door de uitbraak kwamen zes bewoners om het leven.

Bij het onderzoek naar verpleeghuis De Tweemaster in Maassluis werd op het gaas van de airco-unit en in filters van vier ventilatiekasten het virus in hoge waarden aangetroffen, aldus berichtgeving van de Volkskrant.

Het RIVM heeft op basis van de rapportage de ventilatierichtlijn inmiddels herzien, zonder er publiekelijk de aandacht op de vestigen. Branchevereniging voor ouderenzorg ActiZ heeft de aangepaste richtlijn van het RIVM vorige week direct gedeeld met haar leden, laat een woordvoerder weten.

In de nieuwe Ventilatierichtlijn van het RIVM staat nu: ,,Uit voorzorg wordt geadviseerd om recirculatie binnen één ruimte waar meerdere personen gedurende langere tijd bij elkaar zijn zo veel mogelijk te vermijden en de lucht voldoende te verversen.”

Puzzelstukje

„Dit is het missende puzzelstukje. Dit aangetoonde verband is hetzelfde als het vinden van DNA bij een misdrijf. Het bewijs is geleverd. Je moet wel heel krom redeneren als je nu nog denkt dat ventilatiesystemen geen rol spelen”, aldus Hans in ’t Veen, longarts in het Franciscus Gasthuis in Rotterdam. Hij zei dit woensdag in de uitzending van EenVandaag, waarvan de redactie zegt het recente vertrouwelijke rapport van het RIVM in handen te hebben, net als de Volkskrant.

Energiebesparing

Ziekenhuizen, verpleeghuizen en andere grote kantoorgebouwen gebruiken een modern ventilatiesysteem. Uit oogpunt van duurzaamheid (energiebesparing) keert een deel van weggezogen lucht na filtering weer terug in het gebouw. Hierbij kan een virus zich mogelijk verspreiden. Niet in ziekenhuizen die hun systemen hiertegen hebben bewapend, maar waarschijnlijk wel in verpleeghuizen.

Eerste keer

Volgens hoogleraar civiele techniek aan de TU Eindhoven Bert Blocken is ’dit bij mijn weten de eerste keer in Nederland dat de rol van gebrekkige ventilatie bij een massabesmetting zo zorgvuldig is onderzocht en vastgesteld’.

Het RIVM zei in mei nog geen aanwijzingen te zien dat het coronavirus zich via ventilatiesystemen zou verspreiden. Tussen 23 en 26 juni raakten in De Tweemaster 17 van de 21 bewoners besmet met het virus dat covid-19 veroorzaakt. Zes van hen overleden. Ook 18 medewerkers kregen het virus, terwijl het personeel chirurgische mondneusmaskers droeg, behalve tijdens de pauzes.

Het onderzoek naar de situatie in De Tweemaster voedt de discussie over de mogelijke rol van aerosolen bij de verspreiding van het virus. Dit zijn piepkleine zwevende druppeltjes. Net als het RIVM denkt de WHO dat de rol van aerolen bij coronabesmettingen niet duidelijk is, in tegenstelling tot de grotere druppels die vrijkomen bij hoesten en niezen.

Niet wachten

Maar steeds meer wetenschappers raken ervan overtuigd dat aerosolen wél voor veel coronabesmettingen kunnen zorgen, vooral als ruimtes niet goed geventileerd zijn. In de uitzending van EenVandaag deed een deskundige een oproep om de ventilatiesystemen nu aan te passen en niet te wachten tot in het najaar.

Noordhollands Dagblad