Omstreden voermaatregel voor boeren gaat van tafel

• woensdag 19 augustus 2020
  • Minister Carola Schouten van Landbouw trekt de omstreden veevoermaatregel voor boeren in. Dat bevestigen meerdere bronnen aan deze nieuwssite. Volgens het ministerie levert de maatregel bij nader inzien te weinig stikstofruimte op. Het kabinet moet nu op zoek naar een andere manier om nog dit jaar stikstof te besparen.

Probleem

Dat de voermaatregel nu wordt geschrapt, levert het kabinet een nieuw probleem op. Door de maatregel zou de stikstofuitstoot omlaag gaan, waardoor meer bouwprojecten dit jaar konden doorgaan. Maar nu moet het kabinet op zoek naar andere manieren om de stikstofuitstoot te verlagen. Hierover wordt binnen de coalitie overlegd. In de Kamerbrief van later vandaag zal Schouten ingaan op alternatieven.
    Het is denk ik wel tijd voor een feestje
    Mark van den Oever, FDF
    Donderdag zou nog een kort geding plaatsvinden van de Stichting Stikstofclaim tegen het ministerie van Landbouw om de voermaatregel van tafel te halen. John Spithoven, voorzitter van Stikstofclaim, zegt een dubbel gevoel te hebben over het besluit van de minister. ,,Het ministerie heeft de rechtszaak duidelijk niet aangedurfd. Voor de veehouderij is het nu een prachtig signaal, maar we hadden graag ook gezien dat de rechter zich over bepaalde zaken had uitgesproken. Dan was er een basis voor een mogelijk vervolg.’’ Na dit jaar worden mogelijk nog wel regels gesteld aan de hoeveelheid eiwit in veevoer.

‘Feestje’

Mark van den Oever, voorman van boerenactiegroep Farmers Defence Force (FDF), zegt heel blij te zijn met het schrappen van de veevoermaatregel. ,,Daar zijn we zeer content mee. Het is denk ik wel tijd voor een feestje.’’ Van den Oever is echter niet tevreden over het optreden van Schouten. ,,Die moet heel snel weg uit Den Haag. Ze gebruikt nu een smoesje rond de droogte om de maatregel van tafel te halen.’’
    Ook bij land- en tuinbouworganisatie LTO Nederland staan ze klaar om de slingers op te hangen. ,,LTO Nederland heeft heel hard gewerkt om deze maatregel van tafel te krijgen, dat lijkt resultaat te hebben. Boeren hoeven straks niet te kiezen tussen de gezondheid van hun dieren of het naleven van regelgeving’’, zegt Wil Meulenbroeks, voorzitter vakgroep Melkveehouderij van LTO Nederland.
    DS

Dan voer je als minister van landbouw een wet in waarvan na korte tijd blijkt dat er fraude in het spel is, eerst nog ontkennen dat het voorstel door een frauderend ambtenaar(op bevel van Schouten) bij elkaar is verzonnen en als blijkt dat je betrapt bent met de frauduleuze handelingen dan schaf je het wetsvoorstel toch maar af.
    Carola Schouten van het CHRISTELIJKE C.U.
    Ook gelovigen hebben schijt aan de bijbel als ze er beter van kunnen worden en politici al helemaal.