Noord-Holland vraagt minister om extra geld voor gemeenten

• woensdag 26 augustus 2020
  • Categorie: , , , ,
  • De provincie Noord-Holland heeft een brief gestuurd naar de minister om aandacht te vragen voor de zorgwekkende financiële positie van een groot aantal gemeenten. Er is extra geld nodig zodat gemeenten hun taken goed kunnen blijven uitvoeren.

20-8-2020

Veel Noord-Hollandse gemeenten zijn bang dat zij afstevenen op een financiële malaise als het Rijk de geldkraan niet opendraait.

Ilse Zaal, gedeputeerde Interbestuurlijk toezicht: “De afgelopen maanden krijgen wij steeds vaker te horen dat gemeenten het moeilijk hebben. Dit komt onder andere doordat ze meer taken hebben gekregen maar geen extra geld. Reden voor de provincie om te inventariseren hoe gemeenten er nu voor staan. Conclusie is dat veel gemeenten zich in een benarde financiële positie bevinden. Er is extra geld van het Rijk nodig om de tekorten te kunnen dekken. Alleen dan kunnen gemeenten hun taken goed blijven uitvoeren.”
    De provincie heeft namens de Noord-Hollandse gemeenten een brief gestuurd naar de minister (pdf, 227,77 kB). In de brief zijn concrete voorbeelden opgenomen die illustreren wat de situatie is. Naast de algemeen bekende voorbeelden als (de onvoorspelbaarheid binnen) de Jeugdzorg en WMO en de gevolgen van de coronacrisis, wordt onder meer genoemd: (forse) verhoging van de lokale belastingen, stoppen van sociaal culturele activiteiten, sluiten ontmoetingsplaatsen voor ouderen, grotere onderhoudsachterstanden openbare ruimte en sluiten van zwembad, sporthal of bibliotheek en hogere lasten voor openbare orde en handhaving.
    Ilse Zaal: “Een kaalslag van de kwaliteit van gemeentelijke voorzieningen en de invloed hiervan op de inwoners is nauwelijks te voorkomen. Met onze gemeenten blijven wij doorlopend in contact om te kijken hoe wij gezamenlijk ons het beste door deze tijd heen kunnen slaan. Maar om de impact te beperken is hulp van het Rijk echt noodzakelijk.”
    Provincie N-H