Het snuffelen aan elkaar over de toekomst van Kooyhaven in Den Helder is begonnen. Mag er straks meer aan bedrijvigheid of toch niet?

• vrijdag 21 augustus 2020
  • Categorie: , ,
  • Je zou het een voorzichtige date kunnen noemen: de ontmoeting tussen omwonenden van het lege bedrijventerrein Kooyhaven en Port of Den Helder (PoDH). Met als inzet van laatstgenoemde het oprekken van de afspraken, zodat de mogelijkheden voor bedrijvigheid op Kooyhaven worden verruimd.
    Zo’n zestig omwonenden meldden zich donderdagavond bij de entree van het Rabogebouw op Kooypunt, waar ze na een registratie met een mondkapje op de vergaderzaal in mochten. Het werd een strak geregisseerde avond met als uitkomst dat PoDH over een half jaar met een plan van aanpak komt. Als die tekst geschreven is, begint het echte werk.
    Tegen die tijd is duidelijk waar de voetangels en klemmen in het gewenste verruimingsproces zitten. Of zoals directeur Jacoba Bolderheij van PoDH het verwoordde: ,,We lopen bij Kooyhaven op tegen de beperkingen die er zijn. Deze avond is bedoeld om te weten wat uw zorgen zijn, waar zit de onrust?’’

Drie gegadigden

Kooyhaven is eind 2017 opgeleverd. Met strakke afspraken tussen alle betrokken partijen (bewonerscommissie, de gemeenten Hollands Kroon en Den Helder, Port of Den Helder) over de aard van de bedrijvigheid die er is toegestaan.
    Tot op heden ligt het gebied er verlaten bij. Inmiddels zijn er wel drie gegadigden: Oliehandel Avia Marees die uit Kolhorn weg wil, een consortium van bedrijven met een plan voor een waterstof vulstation en Fender Innovations uit Den Helder die stootbillen voor schepen maakt. Fender Innovations, in 2012 begonnen in een garagebox, is bezig met een nieuw product en als die ontwikkelingen doorgaan, komt Kooypunt in beeld, klonk als uitleg. Fender Innovations telt inmiddels zestig personeelsleden. Een doorgroei naar 120 werknemers ligt in het verschiet.

Pril

Het consoritium bestaat onder meer uit Damen Shipyards, ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland en PoDH. Bolderheij: ,,Het is allemaal nog heel pril. We onderzoeken samenwerking, we zijn nog geen bedrijf.’’ Het vulstation zou een ’welkome uitbreiding zijn van het dienstenpakket in Den Helder’. ,,We zien een verduurzamingsslag in de scheepvaart. Met alleen rode diesel in het aanbod prijzen we ons uit de markt’’, aldus Bolderheij.

Bewonerscommissie

Over bedrijvigheid op Kooyhaven wordt inmiddels geruime tijd gesproken, destijds geïnitieerd door de toen nog zelfstandige gemeente Anna Paulowna waar ook Breezand onder viel: het grondgebied van Kooyhaven. De ontwikkelingen leidden tot het ontstaan van een bewonerscommissie die vier jaar geleden is ontbonden. Aan het eind van de bijeenkomst klonk de roep om de commissie nieuw leven in te blazen. Maar daar bleek weinig animo voor te zijn. Eerst maar eens zien waar PoDH mee komt, voelde het.

Afspraken

Een van de aanwezigen, een oud lid van de commissie, vroeg zich af waarom het bestaande convenant over Kooyhaven niet wordt gerespecteerd. De zoektocht naar de invulling van Kooyhaven moet zijn naar bedrijven ’die wel binnen de contouren van de afspraken passen, op het gebied van toerisme bijvoorbeeld of huisvesting’. ,,We hebben die afspraken toch niet voor niets gemaakt. Dan kan er wel worden aangevoerd dat de tijden zijn veranderd, maar hoe reëel is dat?’’
    Uiteindelijk is het aan de gemeenteraad van Hollands Kroon of de signatuur van Kooyhaven zal veranderen of dat alles bij het oude blijft.
    Noordhollands Dagblad

De ambtenarij smult hiervan.
    Plan 1 is klaar; We hebben de haven met bestemming gereed wat ons lekker heeft bezig gehouden.
    plan 2 in wording; plan 1 is klaar en gelukt nu kunnen we plan 2 uitwerken. we hebben het niet kunnen laten werken zoals bedoeld in plan 1.
    nu kunnen we ons bezighouden met een langdurig proces om plan 1 om te buigen naar een nieuw plan 3.
    Plan 3; 1 is in plan 2 plan 3 geworden. Hoe kunnen we nu weer plannen