De tijd dringt voor Rob Scholte. Hij kan op 24 augustus waarschijnlijk nog niet zeggen of hij zijn schuld van vijf ton aan Den Helder kan betalen

• vrijdag 21 augustus 2020
  • Het lijkt er op dat kunstenaar Rob Scholte de deadline van komende maandag niet haalt. Dan wil de gemeente van hem weten wanneer en hoe hij zijn schuld van zo’n half miljoen euro betaalt. Voordat hij antwoord geeft, wil Scholte zijn opgeslagen kunstwerken controleren. Dat is nog niet gelukt, zegt hij.

21-8-2020
    Vorig jaar september stelde de rechter dat de gemeente Scholte uit het voormalige postkantoor mocht zetten. Hij moet de gemeente alle kosten vergoeden die met de uitzetting te maken hebben. Inmiddels is dat bedrag opgelopen tot ruim een half miljoen euro. Daar komt elke maand een kleine tienduizend euro bij voor de opslag van de kunstwerken die op dat moment in het Rob Scholte Museum aanwezig waren.

Rekening

De maandelijkse rekening van tienduizend euro wordt door de gemeente Den Helder betaald. Het gemeentebestuur wil daar nu van af. Scholte heeft tot maandag 24 augustus de tijd om te vertellen wanneer en hoe hij het verschuldigde bedrag wil betalen.

Kapot

Scholte wil eerst controleren wat er staat en in welke staat alles verkeert: ,,Dat heb ik nooit kunnen doen. Ik weet dus niet of er dingen kapot zijn. Over het bezoeken van de opslag wordt een enorme correspondentie met de gemeente gevoerd. Zij vinden dat er een ambtenaar bij moet zijn. En ik moet zestig euro per uur betalen.’’ Hij vindt de gang van zaken bizar en verwacht dat hij de deadline van maandag 24 augustus niet haalt.

Openbaar

De gemeente dreigt de spullen openbaar te verkopen als Scholte niet met een bevredigend antwoord komt. De kunstenaar vindt dat het Helderse gemeentebestuur te hard van stapel loopt. De gemeente zou volgens hem moeten wachten totdat de rechter in hoger beroep heeft geoordeeld over de zaak.
    Bovendien, zegt Scholte, is zijn schadeclaim van 1,7 miljoen euro veel hoger. Als de gemeente niet afziet van de openbare verkoping, dreigt de kunstenaar beslag te leggen op de gemeentelijke bankrekeningen.

Gelegenheid

Gemeentelijk woordvoerster Joyce in ’t Veld zegt dat Scholte in de gelegenheid wordt gesteld de opgeslagen kunst te bekijken. De gemeente wacht het voorstel van de kunstenaar af. Zolang de deadline niet verstreken is, doet de gemeente geen nadere mededelingen over deze zaak.
    Het hoger beroep van Scholte tegen de uitzetting wordt op 6 april 2021 behandeld.