De gemeente moet niet denken dat je zijn dorp zomaar vol kan plempen met woningen. Dan krijg je met meneer Vlaming te maken. Hij stapte naar de rechter

• donderdag 27 augustus 2020
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - 'T VELD
    De gemeente Hollands Kroon moet het dorp ’t Veld niet volplempen met nieuwe woningen. Die hartenkreet uitte inwoner J. Vlaming donderdag bij de bestuursrechter in Haarlem. Hij en zijn vrouw vroegen de rechter om de bouw van drie woningen aan de Koggeweg te blokkeren.

De gemeente gaf vorig jaar al toestemming voor de bouw van vijf woningen aan de Koggeweg. Met twee heeft het echtpaar Vlaming geen moeite. Deze woningen vervangen al bestaande panden. Maar de drie andere nieuwe woningen passen niet in het open weideland van ’t Veld, zo betoogde Vlaming die naast de beoogde nieuwbouw woont.

Succesje

Het echtpaar heeft het eerste succesje overigens al binnen. De rechter schorste eerder de bouwvergunning voor de drie woningen, omdat deze buitenstedelijk zouden komen. Dat is in strijd met beleid van de provincie Noord-Holland.
    Om toch op die plek te kunnen bouwen, zou de gemeente ontheffing moeten vragen bij de provincie. Volgens een vertegenwoordigster van Hollands Kroon is nieuwbouw op deze plek geen probleem, omdat het slechts om een kleinschalige ontwikkeling gaat.

’Salamitactiek’

De gemeente stelt daarnaast dat van open landschap geen sprake meer is, omdat aan de overkant ook woningen zijn gebouwd. „Dat is salamitactiek”, zo reageerde Vlaming op die mededeling. „Op die manier kun je het hele dorp wel volbouwen.” Volgens de bewoner zijn er nog andere plekken te bedenken waar wel kan worden gebouwd.
    Het bouwproject van vijf woningen was een initiatief van dorpsbewoner A. Groen. Hij is dit voorjaar overleden, zo meldde zijn schoonzoon H. Bos donderdag op de zitting. Volgens hem wil de familie het project toch doorzetten in de geest van zijn overleden schoonvader.

Familiecrisis

De weerstand tegen de nieuwbouw heeft volgens Bos voor een crisis gezorgd in de familie. De opbrengst was namelijk bestemd als pensioen voor zijn schoonouders. „De heer Vlaming is tegen alles wat er wordt gebouwd in ’t Veld, van sporthal tot Brede School.”
    Vlaming ontkende dat hij een conflict heeft met de familie Groen. Het gaat hem er uitsluitend om om het open karakter van dit deel van het dorp te beschermen. De bewoner kwam nog meer meer argumenten waarom de rechter de vergunning voor het project zou moeten schrappen.
    De rechter doet uiterlijk 8 oktober uitspraak.
    Noordhollands Dagblad

Vlaming, soms familie van Elaine Vlaming van het CDA, de partij van frauduleuze verkiezingen en Grapperhaus die lak heeft aan het domme volk?
    Niet passen in het open karakter van het dorp, dat klopt, maar daar passen windmolens ook niet in en zonneweides ook niet.

En logies voor arbeidsmigranten ook niet!!