Shell en Eneco bouwen windpark voor de kust

• donderdag 30 juli 2020
  • Categorie: , , ,
  • IJmuiden - Energiebedrijf Eneco en olie- en gasconcern Shell gaan samen een windturbinepark in de Noordzee bij Egmond aan Zee en Bergen aan Zee aanleggen.

30-7-2020

Dat maakte het ministerie van Economische Zaken bekend. Volgens het ministerie wordt dit het derde subsidieloze windpark op de Nederlandse Noordzee.

Crosswind, zoals de samenwerking tussen de bedrijven heet, plaatst 69 windturbines op ruim 18 kilometer voor de Noord-Hollandse kust. De turbines komen op een kilometer afstand van elkaar.

Het park genaamd Hollandse Kust Noord wordt het broertje van de voor Katwijk, Noordwijk en Zandvoort gelegen Hollandse Kust Zuid van energiebedrijf Vattenfall waaraan volgend jaar wordt begonnen met bouwen.

Strand

Omdat de parken relatief dicht bij de kust komen en bij helder weer te zien zijn vanaf het strand, was er veel weerstand tegen de komst ervan. Tot aan de hoogste bestuursrechter werd het besluit van de overheid om zo dicht bij de kust te bouwen tevergeefs aangevochten. Stichting Vrije Horizon wees er vorig jaar in haar beroepschrift op dat het vrije uitzicht over zee ’in belangrijke mate zal verdwijnen’. „Dit is vanuit lokaal economisch, milieu- en landschappelijk oogpunt zeer kwalijk tot desastreus.”

Ook vissers lieten weten zich zorgen te maken. ,,Visserijquota, een verbod op pulsvissen en nu ook nog de windmolens. Wij hebben alles moeten laten voor het in stand houden van de vis en nu gaan ze als een olifant door de porseleinkast”, zei de Katwijkse rederij J. van der Plas en Zoon toentertijd in deze krant.

Ondanks de angsten van kustbewoners, komt de grootschalige winning van windenergie er toch. De komst van Hollandse Kust Noord levert 0,75 gigawatt op. Dit is genoeg om meer dan een miljoen huishoudens van groene stroom te voorzien. Hollandse Kust Zuid is goed voor twee miljoen woningen.

In totaal brengt dat het aandeel van windenergie in het Nederlandse energiegebruik op 16 procent in 2023, schrijft het ministerie. Daarmee wordt het doel voor windenergie op zee uit het Energieakkoord naar verwachting binnen het budget en de planning behaald.

Gigawatt

De komende jaren worden nog meer windparken op zee afgerond en zal de hoeveelheid elektriciteit die zij leveren sterk toenemen.

Volgens de overheid bedraagt het totale vermogen van windparken op zee nu ongeveer 1 gigawatt. Aan het einde van het jaar zal dit bijna 2,5 keer zoveel zijn en 2023 moet dit vermogen toenemen tot 4,7 gigawatt.

In 2030 zal het totale vermogen verder oplopen tot 11 gigawatt. Dat is zo’n 40 procent van de totale Nederlandse elektriciteitsvraag.

Shell en Eneco zijn al langer actief met windparken op zee. Het samenwerkingsverband Blauwwind, waar de twee ook bij betrokken zijn, kreeg in 2016 bijvoorbeeld de vergunning om aan de slag te gaan op kavels in het windenergiegebied Borssele. Dat windpark is nu in aanbouw.

Noordhollands Dagblad